مشاوره ثبت شرکت در ایران " اینجا بنا بر صداقت است " 02162753000
blog
  • خانه
  • تاسیس
  • ثبت شرکت در عمان | قوانین و مدارک + هزینه های 2024

ثبت شرکت در عمان | قوانین و مدارک + هزینه های 2024

۲۷ اسفند ۱۴۰۲ 0 پرسش و پاسخ
فهرست عناوین

ثبت شرکت در عمان در سال 2024 برای ایرانیان چه شرایطی دارد؟ آیا با ثبت شرکت در عمان اقامت این کشور گرفته می شود، خانواده چطور ؟ به تمام این سوالات در ادامه پاسخ داده می شود.

اطلاعات کلی

مدت زمان: حداکثر 20 روز کاری

هزینه: 75 میلیون تومان

راهنمای ثبت شرکت در عمان

کشور عمان در سالهای اخیر، رشد اقتصادی قابل قبولی در خاورمیانه داشته است. این کشور با تسهیل قوانین گمرکی و مالیاتی، باعث جذب بسیاری از تجار کشورها و از جمله بازرگانان ایرانی شده است.

عامل اصلی این توجه، وجود ثبات سیاسی و طرحهای تشویقی برای ایجاد شرایط کسب و کار در این کشور است که باعث جذب سرمایه گذاری خارجی و ترغیب آنان برای ثبت شرکت در عمان شده است.

اولین مشاوره و آخرین قیمت را از ما بگیرید 02162753000

انواع ثبت شرکت در عمان

ثبت شرکت در عمان از سال 2020، قانون جدیدی مبنی بر جذب سرمایه گذاری خارجی جهت جلب توجه تجار و شرکتهای خارجی ایجاد کرد که در آن به سرمایه گذاران اجازه فعالیت تجاری و ثبت شرکت؛ حتی با مالکیت صد در صد در این کشور، که به سوئیس خاورمیانه معروف شده است، را می دهد.

یکی از مهمترین و اصلی ترین عوامل ترغیب سرمایه گذاران خارجی جهت ثبت شرکت در عمان، وجود معافیتهای مالیاتی برای فعالیتهای تجاری شرکتهاست. مهمترین شرکتهایی که مطابق قوانین تجاری عمان، قابلیت ثبت در این کشور را دارند، عبارتند از:

1- شرکت سهامی (Stock Company).
2- شرکت سهامی عام .(Public Joint Stock Company - PJSC)
3- شرکت مشارکت محدود (Limited Partnership).
4- شرکت با مسئولیت محدود (Limited Liability Company- LLC).
5- شرکتهای هولدینگ (Holding Company).
6- شعبه شرکتهای خارجی (Foreign Company Branch).
7- شرکت نمایندگی ((Representation company.
8- شرکت سرمایه گذاری مشترک Joint venture company)).

انواع مجوزهای ثبت شرکت در عمان

انواع مجوزهای ثبت شرکت در عمان از شرکتهایی که تجار و سرمایه گذاران خارجی در کشور عمان، علاقه زیادی به ثبت آن دارند، شرکت سهامی عام و شرکت با مسئولیت محدود است.

دلیل این امر هم، وجود مزایای خاص با شرایط ایده آل برای ثبت این نوع از شرکتها در عمان است. در حال حاضر پنج نوع مجوز به صورت ممتاز، درجه یک، درجه دو، درجه سه و درجه چهار برای ثبت شرکت در عمان صادر می شود و از آنجایی که سرمایه گذاران خارجی فقط مجاز به ثبت شرکت با درجه ممتاز و درجه یک در این کشور می باشند، لذا در مورد این دو مجوز، توضیحاتی ارائه می گردد.
مان است

مجوز ممتاز (Premium License)

این نوع از مجوز، مختص شرکتهایی است که در زمینه صنایع بزرگ و یا مادر مثل معادن و یا تولیدات انبوه کارخانه های بزرگ فعالیت دارند، که اغلب شرکتهای ژاپنی، کره ای و آمریکایی، مشتری آن هستند.
یکی از شرایط لازم برای ثبت درجه ممتاز، وجود سرمایه گذار و شرکای شرکت به تعداد لااقل پنج نفر است.

از جمله مزایای ثبت اینگونه شرکتها در عمان، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
امکان مشارکت در انواع مناقصات دولتی و خصوصی و همچنین امکان خرید و فروش املاک.
وجود مالکیت صد در صد شرکت خارجی، بدون داشتن کفیل عمانی (البته در برخی موارد وجود شریک یا کفیل عمانی لازم است).
بهره مندی از شرایط حمایتی، در صورت جذب نیروی کار بومی.
شرکتهای مشمول گرید ممتاز، برای جذب اتباع عمانی به عنوان نیروی کار، از حمایتهای مادی (مثل پرداخت وامهای کلان از سوی بانکها) دولت عمان برخوردار خواهند شد.

مجوز درجه یک (First class license)

برای ثبت شرکت در عمان با مجوز درجه یک، مبلغ 150000 ریال عمان لازم است که از این مبلغ، سهم سرمایه گذار خارجی از جمله تجار ایرانی، هفتاد درصد (105000 ریال عمان) و سهم شرکای عمانی(که اصطلاحا به آن کفیل گفته می شود 30% (45000 ریال عمان) می شود.

شرط تاسیس شرکت با گرید درجه یک برای سرمایه گذاران خارجی از جمله ایرانیان، داشتن کارت بازرگانی و وجود حداقل سه شریک تجاری از سوی طرف خارجی است. مجموع آورده شرکای خارجی نیز باید لااقل 10% از مبلغ سرمایه اولیه برای تاسیس شرکت باشد.

با احتساب این فرمول، آورده سرمایه گذاران ایرانی از مبلغ اصلی، چیزی در حدود یک میلیارد و چهل میلیون تومان برای هر کدام از سه شریک ایرانی خواهد بود، که در صورت وجود بیش از سه شریک، این مبلغ کمتر می شود.

مراحل ثبت شرکت در عمان

تجار ایرانی، به دلیل تحریمهای مالی در جهان، اجازه افتتاح حساب در هیچ کشوری و از جمله در عمان را ندارند، لذا در اینجا کفیل عمانی نسبت به افتتاح حسابهای بانکی شرکت، اقدام خواهد نمود. لازم به ذکر است که کفیل عمانی هیچ دخالتی در مدیریت و سود شرکت نخواهد داشت و فقط با دریافت مبلغی توافقی به صورت ماهیانه و یا سالیانه، نقشی صوری را در انجام مراحل ثبت ، ایفا می کند.

همچنین ثبت شرکت در عمان، موجب اخذ اقامت در این کشور نیز می گردد. بعد از انجام مراحل ثبت، تنها با گذشت تقریبا یک ماه بعد، دولت عمان به سرمایه گذاران خارجی، ابتدا برای مدت یکسال به شما اقامت می دهد و در صورتی که فعالیت شرکت شما در طول یک سال مثبت ارزیابی شد، علاوه بر اقامت دو ساله سرمایه گذار، همسر و فرزندان آنان نیز مشمول این اقامت خواهند شد که این مجوز اقامت باید در پایان سال دوم، تمدید گردد.

همچنین برخورداری از فعالیت تجاری مجموعه های فرعی به عنوان زیر مجموعه های شرکت اصلی، از دیگر مزیتهای شرکتهای دارای مجوز درجه یک در عمان می باشد.

ثبت شرکت در عمان دارای چه مزایایی است؟

فعالیت تجاری و سرمایه گذاری در عمان و همچنین برخورداری از اقامت در این کشور، قطعا دارای مزیتهای فوق العاده ای است، که نگاه بسیاری از ایرانیان را به سمت عمان معطوف نموده است. مهمترین این مزایا را در زیر می خوانیم:
1- امکان دریافت اقامت یکساله و دو ساله همراه با تمدید.
2- بهره مندی از افتتاح حساب بانکی بین المللی بعد از اخذ اقامت.
3- استفاده از بندر صحار در کشور عمان برای واردات کالا به ایران. کاهش هزینه واردات کالا به ایران، به دلیل وجود معافیتهای گمرکی و مالیاتی در این بندر.
4- امکان دریافت اقامت برای همه اعضاء خانواده سرمایه گذاران خارجی و ایرانی.
5- استفاده از تسهیلات بانکی فوق العاده مناسب و LC دولتی در عمان.
6- امکان استفاده از بازارهای بسیار بکر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و آفریقایی.
7- با استفاده از اقامت در عمان، شما می توانید به سادگی اقامت کشورهای اروپایی و آمریکایی را بدست آورید.
8- وجود ثبات سیاسی بالا در عمان، که امنیت اقتصادی جهت سرمایه گذاری دراز مدت در این کشور را تضمین کرده است.

برای ثبت شرکت در عمان، چه مدارکی لازم است؟

جهت ثبت شرکت در کشور عمان، شما باید مدارک لازم که همگی آنها می بایستی به صورت رسمی در دفترخانه به ثبت رسیده و در صورت لزوم به عربی نیز ترجمه شده باشند را، به شورای توسعه اقتصادی و وزارت تجارت و صنعت پادشاهی عمان تحویل دهید. مهمترین این مدارک به شرح زیر است.
1- تکمیل فرم مربوط به ثبت شرکت در عمان.
2- گواهی عدم سوء پیشینه.
3- ارائه مدارک شخصی شرکا و مدیر عامل شرکت، شامل: گذرنامه (حداقل یکسال از اعتبار آن باید باقی مانده باشد)، کارت ملی، کارت پایان خدمت یا معاف از خدمت و یک قطعه عکس رنگی سه در چهار.
4- ارائه طرح اقتصادی تجاری (Business Plan).
5- ارائه نام انتخابی برای شرکت (حداقل دو نام).
6- ارائه مدارک مربوط به افتتاح حساب بانکی شرکت در عمان به همراه پرینت حساب آن در شش ماه گذشته.
7- ارائه مدارک مربوط تعیین گرید (Grad) شرکت که نوع آن حتما باید بین ممتاز یا درجه یک باشد.
امیدواریم تا به اینجا؛ مطالب ارائه شده در خصوص مسائل مربوط به ثبت شرکت در عمان برای شما مفید بوده باشد.

5/5 - (2 امتیاز)
پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
مشاهده نظرات بیشتر
تماس