مشاوره ثبت شرکت در ایران " اینجا بنا بر صداقت است " 02162753000
blog

ثبت شرکت در ترکیه

۱۱ فروردین ۱۴۰۳ 0 پرسش و پاسخ
فهرست عناوین

بسیاری از ایرانی ها قصد راه اندازی کسب و کاری جدید در کشور ترکیه را دارند، این کار باعث می شود که به سادگی بتوانند اقامت این کشور را بگیرند و همچنین سود مالی قابل توجهی هم در انتظار آن ها خواهد بود، از این رو اگر در رابطه با مراحل کامل ثبت شرکت در ترکیه، هزینه تاسیس یک شرکت در ترکیه و... به دنبال اطلاعات بروز هستید، با ما همراه باشید.

ثبت شرکت شخصی در ترکیه

موقعیت اقتصادی کشور ترکیه

ترکیه کشوری است که در همسایگی ایران قرار دارد و دارای دو بخش آسیایی و اروپایی است. اقتصاد ترکیه در سال های اخیر پیشرفت های بسیاری داشته و همین موضوع باعث می شود که افراد بیشتری به دبنال سرمایه گذاری در این کشور باشند. سرمایه گذاری در ترکیه شکل های مختلفی دارد و یکی از آن ثبت شرکت در این کشور است.

در کشور ترکیه گردشگری و هر شغل دیگری که به این حوزه مرتبط است، مانند هتل داری، رشد بسیاری داشته و بازار بسیار خوبی هم دارد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که قبل از سرمایه گذاری با این موضوع به خوبی آشنا شوید، تا موضوع مناسبی را برای فعالیت های خود انتخاب کنید.

ثبت شرکت در کشور ترکیه

یکی از سوال هایی که برای مخاطب ها پیش می آید، این است که ثبت شرکت در ترکیه چه مزیت هایی دارد و چرا اصلا باید همچین کاری را انجام دهیم، به همین دلیل در این قسمت به این موضوع می پردازیم.

اقتصاد کشور ترکیه در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است و همین باعث می شود که سرمایه گذاران بسیاری از سراسر جهان مشتاق فعالیت اقتصادی در این کشور باشند، همین موضوع باعث رشد بیشتر اقتصاد این کشور می شود و اگر شما هم در ترکیه شرکتی داشته باشید، مزیت های این موضوع شامل حال شما هم می شود.

مزایای ثبت شرکت در ترکیه

اما این تنها مزیت نیست، در کشور ترکیه نرخ بیکاری بالا است! خوب این موضوع چه مزیتی دارد؟ بالا بودن نرخ بیکاری در کشوری به این معنی است که نیروی کار در آن کشور ارزان می باشد، یعنی شما با هزینه نسبتا کمی می توانید از تخصص نیروهای متخصص این کشور استفاده کنید.

باز هم باید بگوییم این تنها مزیت داشتن یک شرکت در ترکیه نیست. سیاستمدارن ترکیه به دنبال راهی هستند که رشد اقتصادی این کشور را تریسع کنند، از این رو مالیاتی که برای درآمد در این کشور وضع می کنند، نرخ بسیار پائینی دارد و همین موضوع باعث می شود که کسب و کارهای بیشتری در ایم کشور رونق داشته باشند.

اما مزیت ها همچنان ادامه دارد. شاید در ابتدای کار تصور کنید که ترکیه کشوری خارجی است و راه اندازی یک شرکت در آن به هزینه و سرمایه بالایی نیاز دارد، اما باید بگوییم که این چنین نیست. ثبت یک شرکت در کشور ترکیه در ابتدای کار بسیار ساده بوده و سرمایه نسبتا کمی را هم می خواهد.

شاید برای شما جالب باشد که سیاستمداران ترکیه علاقه شدیدی دارند که توجه فعالان اقتصادی را به سمت بازار این کشور جذب کنند، از این رو تسهیلات ویژه ای را برای این افراد در نظر گرفته است و همین موضوع باعث می شود که شرکت در این کشور مراحل و مراتب ساده ای داشته باشد.

ترکیه کشوری است که اروپایی و اسیایی به حساب می آید، اما باید بگوییم که هزینه زندگی در این کشور نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار کمتر است و از آن جایی که واحد پول ترکیه لیر است، باید بگوییم که برای ایرانی ها هم بهتر می باشد، زیرا اختلافی بین ریال و لیر، کمتر از اختلاف بین ریال و دلار یا یورو است!

از دیگر مزیت ها می توان به موضوع اقامت اشاره کرد، البته در ادامه این مورد را به طور تکمیل تر باز می کنیم، اما توجه داشته باشید که راه اندازی شرکت در این کشور در ابتدا اقامت یک ساله و سپس اقامت 5 ساله می گیرد، این موضوع برای کسانی که به دنبال راهی برای اقامت در ترکیه هستند، خبر بسیار خوبی است.

توجه داشته باشید که ترکیه همسایه ایران است و همین موضوع باعث می شود که سرمایه گذاری شما در کشوری باشد که به ایران نزدیک است. این موضوع شاید در ابتدای کار برای شما مهم نباشد، اما هنگام مهاجرت به کشوری دیگر، مانند مهاجرت به کانادا فاصله اهمیت بسیاری پیدا می کند، به همین دلیل این مورد را هم در بین مزیت های ثبت شرکت در ترکیه بیان کردیم.

انواع شرکت در ترکیه

برای آن که بتوانید در کشور ترکیه شرکتی را به ثبت برسانید، باید در ابتدا نوع شرکت خود را مشخص کنید، به منظور اطلاع از این موضوع در ادامه انواع مختلف شرکت ها در ترکیه را بیان خواهیم کرد.

  1. شرکت سهامی
  2. شرکت با مسئولیت محدود
  3. شرکت تضامنی
  4. شرکت مختلط
  5. موسسات مالی

برای ثبت هر یک از این شرکت ها در کشور ترکیه شرایط خاصی وجود دارد که باید آن را داشته باشید.

  • شرکت سهامی

در کشور ترکیه به طور کلی شاهد این هستیم که دو نوع شرکت سهامی وجود دارد که از آن به به عنوان شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام یاد می شود (این موضوع مشابه ثبت شرکت در ایران است) توجه داشته باشید که تفاوت شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام در ترکیه به تعداد سهامداران آن است.

شرکت سهامی که تعداد سهامداران آن از 250 نفر کمتر باشد، به عنوان شرکت سهامی خاص به ثبت می رسد و در صورتی که تعداد سهامداران از این تعداد بیشتر باشند، شرکت با عنوان سهامی عام به ثبت می رسد. لازم به ذکر است که برای ثبت شرکت سهامی خاص در ترکیه به حداقل 2800 دلار آمریکا به عنوان سرمایه اولیه نیاز خواهید داشت.

به این موضوع توجه داشته باشید که هر یک سهامدارن می توانند تعداد سهم خاصی داشته باشند، سهامداران متناسب با تعداد سهمی که دارند در سود و زیان شرکت، سهیم خواهند بود. لازم به ذکر است که در جلسات عمومی شرکت سهامی باید نماینده ای از وزارت بازرگانی ترکیه حضور داشته باشند.

  • شرکت با مسئولیت محدود

برای ثبت شرکت مسئولیت محدود تعداد شرکا کاهش پیدا می کند، شما می توانید با حداقل یک شریک تا حداکثر 55 شریک، در ترکیه شرکت مسئولیت محدود به ثبت برسانید. برای ثبت این شرکت در کشور ترکیه به حداقل 2100 دلار آمریکا نیاز خواهید داشت، اما در رابطه با سرمایه اولیه ثبت شرکت مسئولیت محدود در کشور ترکیه باید به نکته دیگری هم توجه کنید.

در این حالت سرمایه اولیه باید در دو حساب بانکی باشد، اولین حساب، حسابی ارزی است که به نام شرکت خواهد بود و دومین حساب، باید به نام مدیر شرکت باشد. هر یک از شرکا متناسب از سهمی که دارند در سود و زیان شرکت سهمی هستند، این موضوع در هنگام ورشکستگی شرکت هم اهمیت زیادی دارد، زیرا طالبات شرکا باید متناسب با سهم آن ها باشد.

نکته دیگری که در رابطه با شرکت مسئولیت محدود در کشور ترکیه باید به آن توجه داشته باشید، مدیرانی هستند که برای شرکت خود انتخاب می کنید. در این حالت اتباع خارجی و شهروندان ترکیه می توانند به عنوان مدیر انتخاب شوند. لازم به ذکر است که گاهی (اگر در اساسنامه اجازه آن شده باشد) مدیر شرکت می تواند از سهامدارن و اعضای هیئت مدیره هم نباشد.

  • شرکت مختلط

برای شرکت مختلط در ترکیه افراد حقیقی و حقوقی می توانند باهم شریک شوند، در این حالت یک یا چند نفر (نباید شخصی حقوقی باشند) به تنهایی مسئولیت بدهی های شرکت (در هنگام ضرر و ورشکستگی) را قبول می کنند. البته این شرکت می تواند تعداد اعضای بیشتری داشته باشد که هر کسی متناسب با سهمی که دارد، در شرکت مسئول خواهد بود.

  • شرکت تضامنی

توجه داشته باشید که ثبت شرکت تضامنی در ترکیه قانون خاصی دارد، در این نوع از شرکت، مهم نیست که سرمایه شرکت شما چه مقداری است، در صورت بدهی داشتن همه اعضای شرکت موظف به پرداخت آن خواهند بود.

  • موسسات مالی

راه اندازی موسسات مالی یا صرافی ها هم در ترکیه رواج زیادی داشته است. توجه داشته باشید که موسسه مالی در حقیقت نوعی شرکت به حساب می آید که به مجوزهای بسیاری نیاز دارد. از این رو به شما توصیه می کنیم که برای ثبت این نوع از شرکت به هیچ عنوان خودتان به تنهایی اقدام نکنید و از یک وکیل متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

معایب ثبت شرکت در ترکیه

مراحل ثبت شرکت در ترکیه

برای آن که بتوانید در ترکیه شرکتی را ثبت کنید، بهتر است که از مراحل انجام این کار مطلع باشید و به همین دلیل در ادامه این مراحل را بیان خواهیم کرد. اما باز هم به شما پیشنهاد می دهیم که از کارشناسی متخصص بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد، تا مطمئن باشید که ثبت به درستی صورت می گیرد.

  • در ابتدا دفتری را برای شرکت خود انتخاب کنید.
  • اساسنامه شرکت خود را منطبق بر قوانین ترکیه تنظیم کنید (در این مرحله حضور یک وکیل الزامی است) توجه داشته باشید که اساسنامه به معنی چارچوب شرکت شما است.
  • فرم ها را بگیرید و به طور دقیق تمیل کنید.
  • از اداره دارایی ترکیه شماره مالیاتی بگیرید.
  • اساسنامه ای که تنظیم کرده اید را به دفترخانه رسمی ارسال کنید، تا آن را تائید کنند.
  • در اتاق بازرگانی ترکیه شرکت خود را ثبت کنید.
  • آگهی ثبتی خود را در روزنامه رسمی منتشر کنید.
  • از وکالتنامه خود یک تائیدیه بگیرید.
  • در یک دفتر خانه رسمی تائیدیه امضا بگیرید.
  • از اداره دارایی ترکیه فرم های مخصوص را بگیرید و تکمیل کنید.
  • در این مرحله باید به صورت حضوری به اداره دارایی ترکیه مراجعه کنید و فرم هایی تکمیل شده را ارائه دهید.
  • در این مرحله باید منتظر بازرس های اداره دارایی باشند، تا به دفتر شما مراجعه کرده و آدرس ثبت شده را تائید کنند.
  • بعد از آن که آدرس شرکت شما تائید شد، باید شماره مالیاتی شرکت خود را دریافت کنید.
  • برای ثبت شرکت در ترکیه به کارت بازرگانی نیاز دارید، پس کارت بازرگانی بگیرید.
  • به تصدیق دفاتر حسابداری هم نیاز دارید.
  • یک حساب بانکی به نام شرکت خود در بانک افتتاح کنید.
  • برای شرکت خود یک مشاوره مالی رسمی انتخاب کنید و آن را معرفی کنید.

مدت زمان ثبت شرکت در ترکیه

یکی دیگر از سوال هایی که در رابطه با ثبت شرکت در کشور ترکیه پیش می آید، این است که مراحل گفته شده در بالا چه مدتی به طول می انجامد. در ابتدا با دیدن مراحل شاید تصور کنید که این کار زمان بر است و به زمان بسیار زیادی نیاز دارد، در صورتی که چنین نیست.

شما برای ثبت یک شرکت در کشوری مانند ترکیه به وکیل نیاز دارید، زیرا به تنهایی این کار را نمی توانید انجام دهید، با داشتن یک وکیل مراحل ثبت هم برای شما با سرعت بیشتری پیگیری می شود، اما نمی توانیم زمان دقیقی را اعلام کنید، زیرا این موضوع با توجه به موضوع شرکت شما و شرایطی که دارید، متفاوت خواهد بود.

از این رو به شما پیشنهاد می دهیم که برای آن که از مدت زمان ثبت شرکت در ترکیه به طور دقیق مطلع شوید، با کارشناس های ما تماس بگیرید، در این حالت شرایط شما به طور دقیق بررسی می شود و در نهایت مدت زمان لازم برای این کار به شما اعلام خواهد شد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در ترکیه از آن دسته اطلاعاتی است که دانستن آن برای شما بسیار مفید خواهد بود، از این رو در ادامه این مدارک را برای شما نام می بریم.

  • ارائه اصل پاسپورت (لازم به ذکر است که ارائه پاسپورت همه اعضای شرکت ضروری است و البته پاسپورت باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد)
  • ارائه دو قطعه عکس پرسنلی 3*4 هم الزامی است، توجه کنید که عکس شما باید با زمینه روشن بوده و به تازگی هم گرفته شده باشد.
  • اسم هایی که برای شرکت خود انتخاب کرده اید را هم ارائه دهید.
  • ارائه اساسنامه هم ضروری است، زیرا اساسنامه زمینه فعالیت شما را مشخص می کند.
  • هر یک از شرکا و اعضای شرکت سهم خاصی از سهام شرکت دارند، در این حالت باید سهم هر یک از آن ها به طور دقیق مشخص شود.
  • مدیر شرکت خود را انتخاب کنید.

داشتن یک وکیل و همراه متخصص باعث می شود که این کار برای شما به آسانی انجام شود.

اقامت ترکیه با ثبت شرکت

در ابتدا باید بگوییم که با ثبت شرکت در ترکیه به سادگی می توانید اقامت این کشور را داشته باشید، اما برای گرفتن اقامت ترکیه راه های ساده تری هم وجود دارد، به همین دلیل به شما توصیه می کنیم، زمانی برای راه اندازی شرکت در کشور ترکیه اقدام کنید که فقط قصد پیشرفت اقتصادی و مالی داشته باشید.

با داشتن یک شرکت در ترکیه به شما اقامت کوتاه مدت می دهند که این اقامت حداکثر دو سال اعتبار دارد. در این حالت دو ماه (60 روز) قبل از آن که اعتبار اقامت شما به پایان برسد، می توانید برا تمدید آن اقدام کنید و در صورتی که شرکت شما همچنان فعال باشد، اقامت شما تمدید می شود.

بعد از آن که 8 سال به طور مستمر در ترکیه مشغول به کار بودید، به سادگی می توانید برای اقامت دائم این کشور اقدام کنید و مطمئن باشید که در این حالت با درخواست شما موافقت خواهد شد، اما باز هم می گوییم که برای داشتن اقامت ترکیه، راه های ساده تری برای مهاجرت به ترکیه وجود دارد.

هزینه ثبت شرکت در ترکیه

از دیگر مواردی که برای بسیاری از مخاطب های این مطلب اهمیت دارد، هزینه ای است که برای ثبت شرکت در ترکیه باید پرداخت کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که با توجه به نرخ ارز (لیر و دلار آمریکا) نمی توان هزینه این کار را به طور دقیق بیان کرد، زیرا این هزینه ها متغییر هستند.

علاوه بر این با توجه به محلی که برای شرکت انتخاب می کنید، میزان سرمایه ای که برای شرکت خود در نظر گرفته اید،تعداد اعضای شرکت شما، مجوزهایی که برای این کار به آن نیاز دارید، هزینه آگهی روزنامه و مواردی این چنینی هزینه ثبت شرکت در ترکیه متغییر بوده و برای هر کسی با دیگری تفاوت هایی دارد.

از این رو به شما پیشنهاد می دهیم که برای اطلاع دقیق از هزینه ها، با کارشناس های ما تماس بگیرید و شرایط خود را به طور دقیق شرح دهید، در این حالت متناسب با نرخ ارز برآورد هزینه می شود که باید چه مبلغی را برای این کار بپردازید. البته لازم به ذکر است که مشاوره های ما به طور کاملا رایگان است، پس بابت هزینه های این مشاوره ها هم نگران نباشید.

در نهایت باید بگوییم که اگر هر سوال و ابهامی در رابطه با ثبت شرکت در ترکیه برای شما وجود دارد، آن را با ما در میان بگذارید، مطمئن باشید که در اسرع وقت به آن پاسخ می دهیم و البته خوش حال می شویم که سوال های شما را بشنویم و آن را پاسخ دهید.

5/5 - (1 امتیاز)
پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
مشاهده نظرات بیشتر
تماس