مشاوره ثبت شرکت در ایران " اینجا بنا بر صداقت است " 02162753000
blog

مراحل ثبت شرکت

۲۳ اسفند ۱۴۰۲ 6 پرسش و پاسخ
فهرست عناوین

در متن حاضر سعی کرده ایم هر آنچه که لازم است در مورد مراحل ثبت سامانه بدانید را در اختیار شما قرار دهیم تا با اطلاعات کامل اقدام به راه اندازی کسب و کار خود کنید.

اطلاعات کلی

مدت زمان: 14 روز کاری

هزینه: 2،800،000 تومان

مراحل ثبت اینترنتی شرکت

مراحل ثبت در 9 گام ساده

ما در این نوشته به شما می گوییم که برای ثبت شرکت چه مراحلی را باید طی کنید، چه مواردی را از قبل باید مشخص کنید.

باید بدانید که در مراحل ثبت و ورود اطلاعات در سامانه به همین صورت زیر گام به گام بوده و شما بعد از تکمیل اطلاعات در هر مرحله می توانید به گام بعدی بروید.

چنانچه در هر مرحله اطلاعات ناقص وارد کرده باشید سامانه به شما اخطار داده و نمی توانید به مرحله بعدی بروید.با ما همراه باشید.

گام 1) نوع شرکت خود را مشخص نمایید

اغلب شرکت هایی که در کشور ما به ثبت می رسند یا  ” شرکت سهامی خاص ” هستند یا ” شرکت با مسئولیت محدود ” ، البته ثبت شرکت تعاونی و تضامنی و .. نیز انجام می شود، اما مانند دو شرکت گفته شده پر کاربرد نیستند.

شما در اولین مرحله بایستی به این موضوع توجه کنید که اهداف و شرایط شما با کدام نوع از شرکت ها سازگار است. برای اطلاع از شرایط و آشنایی با انواع شرکت ها می توانید در همین وب سایت یا منابع مشابه به جستجو بپردازید.

به عنوان مثال برای کار در مقیاس کوچک گاها از شرکت مسئولیت محدود استفاده می کند، چون با دو نفر قابل ثبت است و برخی دشواری های شرکتهای سهامی خاص را ندارد.

این مطلب را حتما بخوانید ثبت شرکت با مسئولیت محدود

اما در صورتی که کار بازرگانی می کنید یا در ادامه نیاز به اخذ وام از بانکها و موارد مشابه دارید بهتر است شرکت سهامی خاص ثبت کنید.

لازم است بدانید که برای شرکت سهامی خاص باید حداقل 3 نفر سهامدار باشید و 2 نفر بازرس یعنی جمعا 5 نفر. برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله نحوه ثبت شرکت سهامی خاص را مطالعه کنید

این مطلب را حتما بخوانید هزینه ثبت شرکت دقیقا چقدر است؟

گام 2) شرکا و سهامداران شرکت را تعیین کنید

در میان تمام مراحل شاید مهم ترین مرحله همین انتخاب و تعیین شرکا و سهامداران است. این افراد، افرادی خواهند بود که در شرکت شما صاحب نظر و دارای حق امضا می شوند.

در حقیقت هر تصمیم گیری برای شرکت توسط این افراد انجام می شود. شرکا و سهامداران بزرگترین دارایی معنوی یک شرکت هستند. سود شرکت از تخصص، سرمایه، انرژی و وقتی که این افراد در آن می گذارند ناشی می شود.

خصوصیات اخلاقی و انسانی شرکا و سهامداران برای ادامه فعالیت با هم در یک شرکت نیز می تواند نکته قابل توجه دیگری در تعیین آنها باشد. این موضوع حتی گاهی در صورت عدم توجه می تواند منجر به منحل شدن شرکت شود.

گام 3) میزان و نوع سرمایه شرکت را مشخص کنید

منظور از نوع سرمایه، سرمایه نقدی و غیرنقدی شرکت است. به هنگام تصمیم به ثبت شما باید میزان هر یک از این سرمایه ها مشخص کنید. در قانون تجارت کشور حداقل میزان سرمایه به هنگام ثبت آن یک میلیون ریال تعیین شده است.

در مورد آورده های غیر نقدی شرکا نیز که می تواند شامل ملک، ماشین آلات، خودرو و … باشد میزان ارزش آنها توسط نظر کارشناسان تعیین می شود.

معمولا شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص را با سرمایه اولیه 100 هزار تومان ثبت می کنند.

نکته: در شرکت مسئولیت محدود نیاز به واریز این سرمایه در حساب شرکت نیست اما در شرکت سهامی خاص هر میزانی که برای سرمایه در نظر می گیرید باید 35 درصد از آن را به حساب شرکت نزد یکی از بانکها واریز کنید. مثلا اگر سرمایه شرکت سهامی خاص را 1 میلیون تومان تعیین کرده اید باید 350 هزار تومان آن را در حساب بانکی شرکت نگه دارید.

گام 4) موضوع فعالیت شرکت را تعیین نمایید

در ابتدای توضیح گام چهارم که مربوط به مشخص کردن موضوع فعالیت شرکت است بایستی تاکید کنیم که در صورت وجود هر گونه اشتباه یا عدم دقت و اطلاعات کافی در این مورد ممکن است در ثبت یا حتی پس از تاسیس به مشکل بر بخورید.

پس حتما با یک کارشناس یا مشاور در این باره مشورت نمایید تا صحت موضوع فعالیت انتخاب شده شما برای شرکت را تایید کند.

مشاوران ما در موسسه کاج برای مشاوره و راهنمایی شما در زمینه مشخص نمودن موضوع فعالیت شرکت آماده ارائه خدمات هستند؛ کافی است با شماره تلفن های ما تماس حاصل نمایید.

برای آشنایی بیشتر با انواع موضوع فعالیت شرکت ها بایستی بگوییم که فعالیت شرکت ها در این باره به 4 دسته تقسیم می شود:

  1. شرکت هایی که موضوع فعالیت شان توسط عموم مردم ثبت نمی شود و نهادها و ارگان های دولتی در این موضوع دخالت دارند.
  2. شرکت هایی که موضوع فعالیت شان پیش از اقدام به ثبت بایستی مجوز لازم را از نهاد یا سازمان خاصی دریافت نماید.
  3. شرکت های موضوع فعالیت شان الزامی برای ثبت پیش از اقدام ندارد برای آغاز فعالیت بایستی از نهاد یا سازمان خاصی مجوز دریافت کند.
  4. شرکت هایی که موضوع فعالیت آنها نه پیش و نه پس از ثبت نیاز به اخذ مجوز ندارد.

گام 5) انتخاب نام شرکت

همانطور که پدر و مادر در تعیین نام فرزندشان حساسیت زیادی دارند، صاحبان و شرکای یک شرکت نیز باید در انتخاب نام شرکت بسیار فکر شده عمل نمایند.

برخی از شرکت هایی که در این امر عجولانه عمل می کنند پس از گذشت مدت زمانی مجبور به تغییر آن می شوند. در قانون تجارت کشور نیز در این باره محدودیت هایی وجود دارد که بایستی به طور کامل مطالعه شوند.

نامی که رعایت تمامی ضوابط و قوانین برای شرکت انتخاب می شود بایستی در عین حال جذابیت لازم را نیز داشته باشد در یک کلام برازنده شرکت و صاحبان آن باشد.

همانند ثبت برند، انتخاب نام مشابه برای شرکت نیز غیرمجاز است.

برخی افراد بر این باورند که با افزودن پیشوند یا پسوندی به نام یک شرکت دیگر نام جدیدی برای شرکت خود انتخاب کرده اند به عنوان مثال به نام یک شرکت دیگر واژه هایی همچون نوین، تک یا گستر اضافه می کنند. این در حالی است که قانون تجارت کشور این موضوع را نیز منع کرده است.

در قانون تجارت کشور ذکر شده است که نامی که برای شرکت خود انتخاب می کنید باید حداقل دارای سه واژه خاص باشد که عین یا مشابه به آن قبلا ثبت نشده است. این موضوع در زمان های گذشته وجود نداشت و نام شرکت ها حتی تک واژه ای بود اما با گسترش و افزایش تعداد شرکت ها سه واژه ای بودن نام آنها جزو قوانین و از ملزومات بسیار مورد توجه قرار گرفت.

در هر حال اگر نامی برای شرکت خود انتخاب کردید و آن نام پس از انجام کارشناسی مورد تایید قرار نگرفت می توانید در صورت عدم تمایل به ایجاد تغییر در نام یا اطمینان از عدم وجود تشابه در آن به نتیجه درخواست اعتراض نمایید تا نام پیشنهادی شما مجددا مورد کارشناسی قرار گیرد.

در صورت رد نام مجدد می توانید اعتراض خود را به صورت معقول و با ذکر دلایل منطقی به اداره ثبت تحویل دهید. کارشناسان این اداره بررسی نام را با استعلام از نهادهای رسمی همچون فرهنگستان زبان فارسی انجام می دهند و نتیجه نهایی را اعلام می نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب نام شرکت می توانید با برقراری تماس تلفنی از کارشناسان ما بپرسید.

گام 6) سمت اعضای هیئت مدیره را تعیین کنید.

اعضای هیئت مدیره در هر شرکتی شامل سمت های رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس، اعضای هیئت مدیره و (بسته به نوع شرکت) بازرسان شرکت می باشد. با تعیین سمت این افراد، در حقیقت افرادی که در شرکت حق امضا دارند نیز مشخص می شوند.

گام 7) مدارک مورد نیاز را آماده و به امضا برسانید.

مدارک مورد نیازی که پس از تایید نام شرکت برای ثبت آن مورد نیاز است بسته به نوع شرکت متفاوت است در ادامه به مدارک مورد نیاز برخی از انواع شرکت ها اشاره می کنیم.

توجه داشته باشید که با طرح هوشمند سازی اطلاعات ملی که از سال 1398 تصویب و به اجرا رسیده است دیگر نیازی به ارسال کپی برابر اصل شده مدارک هویتی همچون شناسنامه و کارت ملی یا گواهی عدم سوء پیشینه وجود ندارد. کارشناسان اداره به صورت آنلاین می توانند به راستی آزمایی شخص حقیقی یا حقوقی مورد نظر بپردازند و تمام اطلاعات مربوط به وی را مشاهده و بررسی نمایند.

گام 8) پست مدارک به اداره ثبت

پس از انجام مرحله به مرحله تمام آنچه که در بالا گفته شد و جمع آوری مدارک مربوطه این مدارک را با پاکت مخصوصی که از باجه های منتخب پستی باید دریافت نماید و به صورت پست پیشتاز و با مراجعه به یکی از باجه های پست دارای مجوز به اداره ارسال نمایید.

پس از ارسال مدارک ممکن است سه حالت اتفاق بیافتد:

  1. پرونده شما کاملا رد و به نشانی فرستنده عودت گردد
  2. ممکن است پرونده کامل رد نشود اما نواقصی در آن وجود داشته باشد و پرونده برای رفع نقص به نشانی فرستنده عودت گردد
  3. ممکن است پرونده مورد قبول واقع شود در این صورت با مراجعه حضوری خود یا وکیل رسمی تان می توانید با پرداخت هزینه های مربوطه مدارک مربوط به شرکت را دریافت نمایید.

گام 9) هزینه آگهی تاسیس در روزنامه رسمی را پرداخت کنید.

این مرحله آخرین گام محسوب می شود پرداخت هزینه چاپ و انتشار آگهی تاسیس در روزنامه رسمی است که با مراجعه به وب سایت www.rrk.ir آن روزنامه میسر می شود. روزنامه مورد نظر پس از چاپ و تکثیر به آدرس شما فرستاده خواهد شد.

مدارک لازم برای ثبت

مدارک لازم جهت تاسیس یک شرکت در حال حاضر فقط تصویر شناسنامه و کارت ملی و یک خط تلفن همراه به نام مدیرعامل می باشد. اما برخی موراد دیگر باید تهیه شود که بیشتر نیاز به تنظیم مدارک دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم

کلام آخر:

آنچه که گفته شد به عنوان مطلبی کلی در رابطه با مراحل ثبت و ورود اطلاعات در سامانه بود که شاید پاسخ بسیاری از سوالات شما نیز در درون آن نهفته بود؛ اما بدون شک هنوز سوالاتی در ذهن شما وجود دارد که به پاسخ آنها نرسیده اید.

ما در موسسه خدمات اداری ثبت کاج پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم. سوالاتی از قبیل تعیین نوع شرکت، انتخاب نام برای آن، تعداد و قوانین و ضوابط شرکا و سهامداران و غیره سوالاتی هستند که با مطالعه بالا و داشتن اطلاعات کافی نیز ممکن است برای حصول اطمینان در ذهن شما به وجود آیند.

در صورتی که انجام عملیات ثبت را خود انجام دهید موسسه ثبت کاج در زمینه مشاوره و راهنمایی یاری گر شما خواهد بود اما در صورتی که قصد انجام اصولی و با دقت در سریع ترین زمان ممکن توسط یکی از موسسات معتبر و دریافت سریع کد اقتصادی بعد از آن را دارید، انتخاب موسسه ثبت کاج به عنوان یکی از باسابقه ترین و تخصصی ترین مراکز مشاوره ای کشور در این زمینه انتخابی معقول و مناسب است.

5/5 - (3 امتیاز)
پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
احسان زاده ‏۲۷ خرداد ۱۳۹۹

سلام مراحل ثبت شرکت گردشگری که مجوز موافقت اصولی رو از سازمان گردشگری گرفته به همین صورته؟

پاسخ
ehsan ‏۰۷ مرداد ۱۳۹۹

سلام و درود
شما ابتدا باید موافقت اصولی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بگیرید، سپس با نامه موافقت اصولی برای ثبت اقدام کنید بعد از ثبت مدارک ثبتی به همراه ضمانتنامه و بقیه مدارک به میراث فرهنگی تحویل دهید.

پاسخ
بهروز ترکیان ‏۱۲ مرداد ۱۳۹۹

بنده گل خشک میخواهم صادر کنم و دریافت مجوز وزارت بازرگانی لازم دارم که مستلزم ثبت شرکت میباشد، بنده گلها رو از بیابان و صحراها و دشتها جمع آوری میکنم که البته مواردی نیستند که ممنوع باشند. و نه جواز کسب نه مغازه و نه کارگاه تولیدی دارم. چکار کنم که بتوانم شرکتی را ثبت کنم و چه نوع شرکتی را و کلا راهنمایی بفرمائید. ممنون

پاسخ
مشاور کاج ‏۱۳ مرداد ۱۳۹۹

سلام آقای ترکیان
برای صادرات توسط خودتان شما نیاز به کارت بازرگانی دارید، در صورتی که می خواهید شرکت باشید ابتدا یک شرکت بازرگانی ثبت می کنید و بعد برای شرکت کارت بازرگانی میگیرید و بعد امر صادرات، البته گرفتن کارت شرایطی دارد که ما پیشنهاد می کنیم مطلب وب سایت ما را مطالعه بفرمایید. اولین شرط داشتن مکان اداری یا تجاری است، و چندین شرایط دیگر، در صورتی که تمایل ندارید این مراحل را طی کنید بهتر است با یک شرکت واسطه جهت صادارت محصولات خود همکاری کنید و این امر را برونسپاری کنید. در صورت نیاز با ما تماس بگیرید جهت راهنمایی بیشتر

پاسخ
محمد حسین کریمی ‏۱۳ مرداد ۱۳۹۹

سلام برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود نیاز به جواز کسب می باشد؟

پاسخ
مشاور کاج ‏۱۳ مرداد ۱۳۹۹

سلام جناب کریمی
خیر نیاز نیست و در مراحل ثبت شما فقط نیاز به تصویر شناسنامه اعضا دارید

پاسخ
مشاهده نظرات بیشتر
تماس