مشاوره ثبت شرکت در ایران " اینجا بنا بر صداقت است " 02162753000
blog

کد کارگاهی بیمه

۱۹ فروردین ۱۴۰۳ 6 پرسش و پاسخ
فهرست عناوین

بعد از آن که شرکت خود را با موفقیت به ثبت رسانید، کارهای مهم دیگری را باید انجام دهید که یکی از مهم ترین آن ها گرفتن کد کارگاهی بیمه است، از این رو به دلیل اهمیت بالای این موضوع قصد داریم در ادامه مطالبی را در رابطه با شرایط و مدارک گرفتن کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی بیان کنیم و پیشنهاد می دهیم که با ما همراه باشید.

چگونه کد کارگاه بگیریم

کد کارگاهی بیمه چیست؟

کد کارگاهی بیمه در واقع یک کد 10رقمی است که از طرف اداره بیمه به یک کارگاه یا شرکت تعلق می گیرد. مهم نیست فعالیت شما کارگاهی باشد یا در غالب یک شرکت فعالیت اقتصادی و تجاری داشته باشید، در صورتی که تعدادی نیروی کار دارید که برای شما در محیط شرکت یا کارگاه کار می کنند، به این کد نیاز خواهید داشت.

لازم به ذکر است که شما برای بیمه کردن نیروهای خود به این کد نیاز خواهید داشت. در صورتی هم که نیروهای خود را بیمه نکرده باشید، جریمه های سنگینی را باید بپردازید. با توجه به این موضوع به شما توصیه می کنیم که بعد از ثبت شرکت یا ثبت کارگاه خود برای دریافت کد کارگاهی بیمه اقدام کنید تا در آینده با مشکلاتی رو به رو نشوید.

چگونه کد کارگاه بگیریم

به این موضوع توجه داشته باشید که کد کارگاهی بیمه توسط کارفرمایان گرفته می شود. نکته ای که در این خصوص باید به آن توجه داشته باشید، این است که کارفرما می تواند به دو صورت حقوقی و حقیقی باشد. کارفرما حقوقی به این معنی است که یک شرکت به عنوان کارفرما معرفی می شود و کارفرما حقیقی یعنی یک شخص به عنوان کارفرما مشخص خواهد شد.

لازم به ذکر است که قبل از انجام هر کاری باید این موضوع را با توجه به شرایط خود مشخص کنید، زیرا مدارکی که برای دریافت این کد کارگاهی بیمه به آن نیاز دارید، در این دو حالت با یکدیگر تفاوت هایی دارند. در ادامه این مدارک را به طور تفکیک شده ای بیان می کنیم تا با آن آشنایی داشته باشید.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن کد کارگاهی بیمه

گرفتن این کد هم مانند دیگر کارهای اداری به یک سری مدارک نیاز دارد که اطلاع از آن باعث می شود در زمان کمتری این مدارک را جمع آوری کنید و این موضوع باعث می شود که در زمان خود به مقدار چشم گیری صرفه جویی کنید، از این رو در ادامه این مدارک را بیان خواهیم کرد.

  • مجوزی که برای شروع فعالیت خود دریافت کرده اید، این مجوز متناسب با موضوع فعالیت شما متفاوت خواهد بود و البته در مواردی هم به مجوز خاصی نیاز نخواهید داشت.
  • نامه ای برای درخواست خود بنویسید.
  • کد پستی دفتر شما (برای تائید این کد پستی به یک فیش برق، آب یا گاز نیاز دارید)
  • در صورتی که دفتر خود را خریده اید، سند ملک را ارائه دهید و در صورت اجاره آن محل، اجاره نامه را ارائه دهید.
  • مدارک شناسایی کارفرما شامل کارت ملی و شناسنامه
  • اساسنامه شرکت
  • روزنامه رسمی تاسیس شرکت یا کارگاه خود
  • در صورتی که شرکت شما تغییراتی داشته است، کپی روزنامه آخرین تغییرات را هم ارائه دهید.
  • فرم مخصوص را تکمیل کرده و پرونده ویژه خود را تشکیل دهید.

لازم به ذکر است که قبل از اقدام برای تشکیل پرونده باید مدارکی که در بالا به آن اشاره شد را جمع آوری کنید.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن کد کارگاهی بیمه برای کارفرمای حقیقی

لازم به ذکر است که در این حالت هم شاهد این موضوع هستیم که دو نوع کارفرمای حقیقی داریم و همین موضوع باعث می شود که مدارک مورد نیاز هم با یکدیگر کمی تفاوت داشته باشند.

  1.  کارفرمایی که اجازه کار به او داده شده است. توجه داشته باشید کارفرمای دارای اجازه کار به شخصی گفته می شود که مجوزهای لازم مانند پروانه تاسیس، پروانه بهره برداری یا پروانه کسب را داشته باشد. در این حالت برای گرفتن کد کارگاهی بیمه به مدارک زیر نیاز دارید.
  2. از دفتر اسناد رسمی فرم نمونه امضا و اثر انگشت خود را دریافت کنید.
  3. مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی
  4. جواز تاسیس یا هر جواز دیگری که برای شروع فعالیت خود دریافت کرده اید.
  5. در صورتی که ملک محل فعالیت خود را خریداری کرده اید، سند مالکیت و در غیر این صورت اجاره نامه را ارائه دهید.
  6. در بعضی از مشاغل باید از صنف خود هم یک تائیدیه ارائه دهند، این موضوع برای مشاغل مختلف، متفاوت خواهد بود و گاهی نیازی به آن نیست.
  7. کارفرمایی که اجازه کار به او داده نشده است، یعنی جواز کسب و دیگر مدارکی که در بالا به آن اشاره شد را دریافت نکرده است. در این حالت برای گرفتن کد کارگاهی بیمه به مدارک زیر نیاز خواهید داشت.
  8. سند رسمی از اجاره نامه خود
  9. سند مالیکت ملکی که محل فعالیت شما ست. طبیعتا در صورتی که سند به نام شما نباشد، باید مدرک قبلی یعنی اجاره نامه را ارائه دهید.
  10. شراکت نامه عادی یا دفتری را ارائه دهید.
  11. گزارش بازرسی های انجام شده
  12. در صورت لزوم تائیدیه از صنف خود. در این حالت هم دریافت تائیدیه صنفی برای همه مشاغل نیست و در بعضی از مشاغل خاص به آن نیاز دارید.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن کد کارگاهی بیمه حقوقی

در صورتی که کارفرما یک شخص حقوقی یا شرکت باشد، باید برای گرفتن کد کارگاهی بیمه این مدارک را داشته باشید.

  • سند مالکیت ملکی که در آن فعالیت دارید یا اجاره نامه
  • مدارک شناسایی اعضای اصلی و هیئت مدیره شرکت، این مدارک شامل کارت ملی و شناسنامه می شوند.
  • دفترچه بیمه شخص مدیر عامل و دیگر اعضای هیئت مدیره، البته در صورتی که این دفترچه را داشته باشند، یعنی در گذشته بیمه شده باشند.
  • شماره حساب بانکی شرکت را هم ارائه دهید.
  • در خواست کتبی خود را ارائه دهید. لازم به ذکر است که این درخواست باید بر روی سربرگ شرکت نوشته شده باشد.
  • روزنامه رسمی تاسیس شرکت
  • در صورتی که شرکت شما تغییراتی داشته است، روزنامه آخرین تغییرات اعمال شده را ارائه دهید.

توجه داشته باشید که در صورت تغییر در هر یک از مدارک گفته شده در بالا، باید آن تغییر به بیمه تامین اجتماعی گزارش داده شود.

کد کارگاهی چیست

شرایط گرفتن کد کارگاهی بیمه

بعد از آن که مدارک مورد نیاز برای دریافت این کد را بیان کردیم، حال نوبت به این می رسد که برای دریافت این کد چه شرایطی لازم است. در ادامه قصد داریم این شرایط را شرح دهیم تا با این موضوع هم آشنایی داشته باشید.

  • در ابتدا باید بگوییم که اگر برای اولین بار (یعنی بعد از تاسیس شرکت) برای دریافت این کد اقدام می کنید، باید مدارک شناسایی همه پرسنل خود را ارائه دهید، تا برای هر یک از آن ها یک کد بیمه ای دریافت کنید. داشتن این کد برای کارکنان شما مزیت های بسیاری را به دنبال خواهد داشت.
  • لازم به ذکر است که بعد از تشکیل پرونده و ارائه مدارک گفته شده در بالا باید منتظر باشید تا یک بازرس از محل فعالیت شما دیدن کند و بررسی های لازم را انجام دهد. بعد از این بررسی در صورت تائید حداکثر تا 30 روز کاری بعد کد کارگاهی بیمه به شما تعلق می گیرد.
  • در صورتی که پرسنل شما در گذشته بیمه شده باشند و شماره بیمه داشته باشند، دیگر نیازی به دریافت مجدد این شماره نیست و سابقه کاری آن ها به سابقه کاری گذشته آن ها اضافه خواهد شد.
  • در صورتی که هر یک از پرسنل شما در گذشته شماره بیمه نداشته اند، یعنی به نوعی بیمه نشده باشند، باید در اسرع وقت برای آن ها شماره بیمه ای دریافت کنید، در غیر این صورت مشکلات دیگری برای شما وجود خواهد داشت.

گرفتن کد کارگاهی بیمه چه مزیت هایی را دارد؟

بعد از آن که اطلاعاتی را در رابطه با این موضوع بیان کردیم، حال این سوال مهم و کاربردی پیش می آید که اصلا گرفتن این کد چه مزیت هایی را دارد. در ابتدا باید بگوییم که بیمه شدن در همه جای جهان یک کار بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد، اما برای این که برای این کار بیشتر ترغیب شوید، در ادامه مزیت های داشتن این کد را بیان می کنیم.

  • حق اولاد به شما تعلق می گیرد.
  • حق ماموریت هم خواهید داشت.
  • مرخصی های قانونی به شما تعلق می گیرد.
  • ارزاق تحویلی خواهید داشت.
  • در هزینه های درمانی به شما کمک می شود.
  • و...

توجه داشته باشید که داشتن بیمه مزیت بسیار بزرگی به حساب می آید و از این رو در بعضی از مشاغل شاهد این هستیم که گرفتن کد کارگاهی بیمه اجباری است.

در صورتی که برای گرفتن این کد با مشکلاتی رو به رو هستید، یا به مشاوره هایی در رابطه با آن نیاز دارید، به سادگی می توانید با کارشناس های ما تماس بگیرید و از اطلاعات تخصصی آن ها بهره مند شوید. البته لازم به ذکر است که مشاوره ها در شرکت ما به صورت رایگان انجام می شود و به صورت تلفنی و اینترنتی هم می توانید این کار را انجام دهید، یعنی نیازی به مراجعه حضوری هم ندارید.

در نهایت اگر هر سوال و ابهام دیگری در رابطه با شرایط و مدارک گرفتن کد کارگاهی بیمه دارید، آن را با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

5/5 - (2 امتیاز)
پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
مهساجمشیدیان ‏۱۵ اسفند ۱۴۰۱

سلام و درود
من موسس کودکستان زیر نظر اموزش و پرورش هستم و ۲ تا مربی دارم که گفتن باید کد کارگاهی بگیری و مربی هارو بیمه کنی.
من چه مدارکی باید ببرم و کجابرم؟هزینش چقدره، ممنونم از سایت خوبتون

پاسخ
مشاور کاج ‏۲۹ اسفند ۱۴۰۱

بستگی دارد کدام منطقه هستید، مدارک کودکستان رو ببرسید به نزدیکترین شعبه تامین اجتماعی

پاسخ
محمد ‏۲۷ مرداد ۱۴۰۲

سلام، میشهیکی از طبقات منزل رو که فعلا مستاجر نشسته بعنوان دفتر شرکت به تامین اجتماعی معرفی کنیم

پاسخ
مشاور کاج ‏۲۹ مرداد ۱۴۰۲

خیر دوست عززیز چون بازرس بیمه میاد و رد می کنه

پاسخ
محمد ‏۰۳ آذر ۱۴۰۲

سلام. اگه کارمند و کارگری نداشته باشیم و انفرادی کار کنیم بازم کد کارگاهی اجباریه؟

پاسخ
مشاور کاج ‏۱۱ آذر ۱۴۰۲

در صورتی که شرکت باشید بله

پاسخ
مشاهده نظرات بیشتر
تماس