مشاوره ثبت شرکت در ایران " اینجا بنا بر صداقت است " 02162753000
blog

ثبت نمایندگی خارجی

۱۷ اسفند ۱۴۰۲ 2 پرسش و پاسخ
فهرست عناوین

اگر شما هم به دنبال راهی هستید که نمایندگی یک شرکت خارجی را در ایران داشته باشید، پیشنهاد می کنیم که ادامه مطالب را از دست ندهید، زیرا قصد داریم در رابطه با ثبت نمایندگی شرکت خارجی، مراحل ثبت شرکت خارجی در ایران و... اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

اطلاعات کلی

مدت زمان: 30 روز کاری

هزینه: 8،000،000 تومان

ثبت نمایندگی خارجی

ثبت نمایندگی شرکت خارجی در ایران

در بسیاری از موارد شاهد این هستیم که شخص یا شرکتی به دنبال این است که با نام شرکت بزرگی در خارج از ایران، یا برند مشهوری در ایران فعالیت تجاری داشته باشد. در این حالت چه کاری باید انجام داد؟ کسب نمایندی شرکت خارجی بهترین روش برای این موضوع است، تا بتوانید با نام و اعتبار این شرکت یا برند یک فعالیت تجاری داشته باشید.

توجه داشته باشید که برای این کار نیازی به ثبت شرکت ندارید و به سادگی می توانید با شخصیت حقیقی یا حقوقی این نمایندگی را به نام خود به ثبت برسانید. همانطور که می دانیم شخصیت حقوقی به یک شرکت که به طور کامل ثبت شده باشد می گویند.

نکته مهم این جایی است که شما می توانید تمام فعالیت های شرکت مورد نظر خود را در ایران ادامه دهید، یا بخشی از آن را انجام دهید و در این مورد محدودیتی برای شما وجود ندارد. لازم به ذکر است که برای دریافت نمایندگی یک شرکت خارجی، باید به اساسنامه آن شرکت مذکور هم توجه داشته باشید و متناسب با آن اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نمایندگی شرکت خارجی

در ابتدا شما باید با شرکت خارجی هماهنگی های لازم را انجام دهید و به این منظور ارائه یک گزارش توجیهی اهمیت بالایی دارد، گزارش توجیهی شامل موارد زیر است؛

  • اطلاعاتی در رابطه با فعالیت هایی که شرکت شما انجام می دهد.
  • دلایلی را ارائه دهید که شرکت مورد نظر را متقاعد کند که به نمایندگی در ایران نیاز دارند.
  • حدود اختیار و فعالیت های شعبه خود را به طور دقیق و کامل مشخص کنید.
  • اگر به نیروی خارجی برای این کار نیاز دارید، برای هرکدام باید کد فراگیر اخذ کنید
  • چگونه می خواهید منابع ارزی برای این کار را فراهم کنید.

دیگر مدارکی که برای ثبت نمایندگی شرکت خارجی به آن نیاز دارید، شامل؛

  • ارائه کد فراگیر، این کد را اشاص حقیقی و حقوقی دریافت می کنند.
  • شرکت خارجی باید یک درخواست کتبی ارائه دهد.
  • اصل اساسنامه، آگهی تاسیس و آگهی تغییرات باید توسط سفارت خانه کشور مورد نظر تائید شود.
  • ترجمه مدارک گفته شده در بالا به قوه قضاییه ارائه شود، تا تائیدیه بگیرد.
  • مدارک شناسایی و هویتی از شخصی که به عنوان نماینده معرفی می شود، در این مدارک ارائه پاسپورت هم اهمیت دارد.
  • گزارشی از فعالیت های نمایندگی ارائه دهید.

می باشد. البته توجه داشته باشید که در بعضی از موارد با توجه به شرایط خاص یک شرکت، گاهی این مدارک کمی تغییر می کند. به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم که برای اطلاع دقیق از مدارک مورد نیاز (متناسب با شرایط فعلی خود) با کارشناس های ما تماس بگیرید، این مشاوره رایگان خواهد بود و هزینه ای از شما دریافت نمی شود.

مراحل ثبت نمایندگی شرکت خارجی

مراحل ثبت نمایندگی شرکت خارجی

به این موضوع توجه داشته باشید که برای ثبت نمایندگی شرکت خارجی اصلی ترین و مهم ترین مرحله ای که پیش روی دارید، متقاعد کردن شرکت مورد نظر است. اگر شرکتی که قصد دارید نمایندگی آن را داشته باشید، این اجازه را به شما دهد، دیگر مراحل سختی چندانی نخواهد داشت.

ولی در صورتی که این شرکت متقاعد نسود که به یک نمایندگی در کشور ایران نیاز دارد، عملا دیگر نیازی به پشت سر گذاشتن دیگر مراحل هم نیست، پس به این موضوع توجهی خاص داشته باشید. به همین دلیل پیشنهاد می دهیم که در نوشتن طرح توجیهی از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید، تا در انتها پیشنهاد شما رد نشود.

در صورتی که شرکت مورد نظر با پیشنهاد شما موافقت کند، مراحل بعدی را پشت سر خواهد گذاشت. در ابتدا باید این شرکت درخواستی را مطرح کند که به یک نمایندگی در ایران نیاز دارد، شما با داشتن این درخواست می توانید دیگر مراحل را پشت سر بگذارید.

سپس باید متناسب با موضوع فعالیت و حقیقی یا حقوقی بودن شخصیت خود، دیگر مراحل را پشت سر بگذارید، اما توجه نکنید که یکی از اصلی ترین مراحل جمع آوری کردن مدارکی است که برای این کار به آن نیاز دارد، در مطالب بالا در رابطه با مدارک مورد نیاز اطلاعاتی را بیان کرده ایم.

شرایط ثبت نمایندگی شرکت خارجی

برای ثبت نمایندگی شرکت خارجی هم باید یک سری شرایط خاص داشته باشید که در ادامه به این شرایط اشاره خواهیم کرد.

  • اخذ این نمایندگی باید به دنبال افزایش صادرات غیر نفتی ایران باشد، در غیر این صورت مجوزی به شما داده نمی شود.
  • اخذ این نمایندگی باید افزایش سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران را به دنبال داشته باشد.
  • ثبت نمایندگی باید به زمینه ساز انجام امور جدیدی در ایران باشد.

با توجه به مطالب گفته شده در بالا به شما توصیه می کنیم که در ابتدا شرایط گفته شده در بالا را فراهم کنید و سپس برای ثبت نمایندگی شرکت خارجی اقدام کنید، زیر در غیر این صورت ممکن است با مشکلاتی رو به رو شوید و راهی برای جبران آن ها نباشد.

تفاوت نمایندگی شرکت و شعبه شرکت

هنگامی که در رابطه با ثبت نمایندگی شرکت خارجی بحث می کنیم، بسیاری به اشتباه تصور می کنند که این موضوع به معنی داشتن یک شعبه از آن شرکت، در کشور ایران است، در صورتی که این تصور به هیچ عنوان صحیح نیست و شعبه یک شرکت با نمایندگی آن شرکت تفاوت های بسیاری دارد، در ادامه قصد داریم این تفاوت ها را شرح دهیم، تا با این موضوع هم آشنا شوید.

اولین تفاوت این دو موضوع در موقعیت جغرافیایی آن ها است. معمولا شاهد این هستیم که شعبه یک شرکت در فاصله نزدیکی (غیر از محل اصلی شرکت) است، در حالی که نمایندگی می تواند فاصله جغرافیایی بیشتری داشته باشد.

تفاوت بعدی در رابطه با حدود اختیارات شعبه یک شرکت و نمایندگی آن شرکت است. هنگامی که اقدام به تاسیس شعبه شرکت می کنید، اختیارات آن توسط شرکت اصلی تعیین می شود و شعبه باید مطابق با فعالیت های شرکت اصلی پیش برود، در حالی که در نمایندگی ها این موضوع وجود ندارد.

یعنی نمایندگی یک شرکت می تواند فعالیت های خود را غیر از نماینده بودن، ادامه دهد، این موضوع اهمیت بسیار مهمی در رابطه با تفاوت های شعبه و نمایندگی دارد، به همین دلیل باید به آن توجهی خاص داشته باشید.

هزینه ثبت نمایندگی شرکت خارجی

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در رابطه با ثبت نمایندگی یک شرکت خارجی در ایران باید به آن توجه داشته باشید، هزینه ای است که این کار برای شما به دنبال دارد. در بعضی از موارد شاهد این هستیم که شرکت یا شخصی موقعیت دریافت نمایندگی یک شرکت خارجی را دارد، اما به دلیل هزینه های آن، منصرف می شود.

در ابتدا باید به شما بگوییم که هزینه ثبت نمایندگی مبلغ بالایی نیست که توان پرداخت آن را نداشته باشید، اما این مبلغ متناسب با شرایط شما می تواند متفاوت باشد، از این رو قادر به بیان مبلغ دقیق آن نیستیم، اما برای آگاهی بیشتر مخاطب ها در ادامه مطالبی را در رابطه با این هزینه ها بیان خواهیم کرد.

در ابتدا باید برای کسب مجوز از شرکت اصلی هزینه ای را پرداخت کنید، البته این هزینه به صورت مستقیم پرداخت نخواهد شد، مواردی باید به صورت حضوری به شرکت مورد نظر خود مراجعه کنید که این کار هزینه هایی را برای شما به دنبال خواهد داشت. غیر این هزینه سفر، باید یک طرح توجیهی مناسب و کارآمد داشته باشید، برای تنظیم این طرح هم باید هزینه ای را پرداخت کنید.

در ادامه برای ترجمه مدارک هم هزینه ای از شما دریافت خواهد شد، البته این هزینه های جزئی هستند، اما باز هم باید آن را ذکر کنیم، تا از این موضوع مطلع شوید. در مواردی مجبور به دریافت مجوزهایی خواهید بود که این مجوزها هم هزینه های خاصی دارند که متناسب با نوع فعالیت، این هزینه ها هم متفاوت خواهد بود.

برای ثبت نمایندگی شرکت خارجی باید هزینه ای را هم به اداره ثبت بپردازید، البته این هزینه مبلغ چندانی نیست (یه سایت نوشته بود، 40 هزار تومان، اما مطمئن نبودم، برا همین مبلغ دقیقی ننوشتم)

نکات مهم در رابطه با ثبت نمایندگی خارجی

در رابطه با داشتن نمایندگی یک شرکت خارجی در ایران باید به این دو نکته توجهی خاص داشته باشید که هر یک از آن ها اهمیت ویژه ای دارند. در ابتدا توجه کنید که نمایندگی یک شرکت به عنوان یک شخصیت مستقل شناخته می شود. یعنی در صورت انجام هر کاری مسئولیت قانونی و حقوقی آن بر عهده نماینده است و شرکت اصلی در این زمینه هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

نکته دیگر این است که شما اجازه دارید، نمایندگی شرکت هایی را داشته باشید که در آن کشور شرکت های ایرانی بتوانند نمایندگی داشته باشند، یعنی این رابطه باید دو طرفه باشد، در غیر این صورت مجوز برای ثبت نمایندگی به شما داده نمی شود.

در نهایت باید بگوییم که اگر برای ثبت نمایندگی شرکت خارجی سوالی برای شما وجود دارد، می توانید آن را با ما مطرح کنید و مطمئن باشید که در اسرع وقت به آن پاسخ خواهیم داد.

5/5 - (1 امتیاز)
پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
بهرام بالوده ‏۲۷ خرداد ۱۴۰۲

سلام در ابندای سایت ثبت شرکت ها الزامانوشته شده که شخصیت حقوقی درحالیکه من میخواهم نمایندگی به شکل حقیقی باشد.چاره چیست؟ و آیا با توجه به ذات فعالیت شرکت که اینترنتی می باشد و نیازی به محل خاص ندارد می توانم محل سکونتم را بعنوان محل شرکت معرفی کنم؟

پاسخ
مشاور کاج ‏۲۸ خرداد ۱۴۰۲

سلام، دوست عزیز نمایندگی می توانید فقط به صورت حقوقی باشد، در مورد سوال دوم بله می توانید.

پاسخ
مشاهده نظرات بیشتر
تماس