مشاوره ثبت شرکت در ایران " اینجا بنا بر صداقت است " 02162753000
blog
  • خانه
  • برند
  • ثبت برند مواد غذایی | مراحل ثبت انواع برند مواد غذایی از 0 تا 100

ثبت برند مواد غذایی | مراحل ثبت انواع برند مواد غذایی از 0 تا 100

۰۲ مرداد ۱۴۰۲ 6 پرسش و پاسخ
فهرست عناوین

امروز درمورد ثبت برند مواد غذایی که در حال حاضر متقاضیان بسیار زیادی دارد صحبت می کنیم. ما به شما ریز به ریز درمورد مراحل ثبت برند مواد غذایی و از همه مهم تر در خصوص هزینه ثبت آن توضیحات کاملی خواهیم داد. پس با ما تا انتها همراه باشید تا از 0 تا 100 کار (حتی انتخاب اسم برای برند مواد غذایی خانگی) در کنار شما باشیم.

اطلاعات کلی

مدت زمان: 45 روز کاری

هزینه: 3،000،000 تومان

ثبت برند مواد غذایی

برند مواد غذایی

کسانی که در عرصه تولید و بسته بندی فعالیت دارند، واقف هستند که در سالهای اخیر گرایش به ثبت برند مواد غذایی بسیار بالا رفته است. دلیل مهم آن منافعی است که اکثر کارهای خدماتی در حوزه غذا و بسته بندی برای صاحبان خود ایجاد می کنند.

با توجه به این که در دنیای امروز، نهادهای مختلفی فعال هستند و بزرگترین آنها مربوط به فعالیتهای خدماتی می شود و از سوی دیگر برندهای بزرگ جهان به واسطه بسته بندی مفید اجناس خود، به یک اسطوره تبدیل شده اند، اهمیت ثبت برند و بسته بندی آنها به وضوح آشکار می شود.

مواد غذایی از اهم کالاهایی هستند که هرگز مردم از آن چشم پوشی نمی کنند. افراد شاید به دلیلهای مختلف از خرید و سفارش لباس چشم بپوشند اما حداقل خوراک روزانه خود را ترک نخواهند کرد.

حوزه مواد غذایی تنوع بسیاری دارد. بخش اعظم آن تولید است. اما در کنار تولید، بسته بندی محصولات، انبار و دپو کردن آنها، ارسال مرسولات برای مشتری، تبلیغات و مهمتر از همه برندسازی محصول، خود را نمایان می سازد.

یعنی در کنار یک اقدام در حوزه مواد غذایی، گستره عظیمی از خدمات و مشاغل شکل می گیرند و یک کمپانی ایجاد می شود. حال این کمپانی باید خود را به صورت یکتا معرفی کند. این یکتایی همان برندسازی است.

با این توضیح کوتاه، با مفهوم ثبت برند مواد غذایی آشنا شدیم. در ادامه مراحل ثبت را با هم مرور می کنیم.

اولین مشاوره و آخرین قیمت را از ما بگیرید 02162753000
طبقات ثبت برند مواد غذایی

طبقات ثبت برند مواد غذایی

برای ثبت، طبقه بندی هایی برای انواع محصول و خدمت در نظر گرفته شده است که لازم استعلام برند مربوطه و پیگیری ها برای ثبت برند در طبقه خاص خود صورت پذیرد.

حوزه مواد غذایی و بسته بندی در طبقات زیر تعریف شده اند که با آنها آشنا می شویم. در مجموع باید گفت که برای کالا، محصولات و خدمات، 45 طبقه در نظر گرفته شده است که جهت ثبت باید لوگوی مربوط در یک طبقه معرفی گردد.

  • طبقه 29- در این طبقه برندهای انواع گوشت قرمز، سفید، دریایی و ملحقات آنها، انواع محصولات مرتبط با میوه ها، سبزیجات و کنسروها، انواع ژله، مربا، کمپوت، محصولات لبنی و روغنی جهت ثبت و استعلام قرار می گیرند.
  • طبقه 30 – این طبقه مختص برند محصولات چای، قهوه، برنج، انواع فرآورده های تولیدی از غلات و ملحقات مرتبط به آنها، انواع مواد مرتبط با شیرینی جات و ادویه ها می باشد.
  • طبقه 31 – برند انواع غلات و محصولات کشاورزی، باغی و جنگلی، حیوانات، بذرها، گیاهان و گلها در این طبقه قرار می گیرند.
  • طبقه 32 – برند انواع نوشیدنی، آبهای گازدار، آب میوه و شربتها در این طبقه بررسی می شوند.

دو طبقه دیگر نیز که به برندهای خدمات حوزه غذایی و عمومی اشاره دارند، طبقه 39 و 43 می باشند که در زمینه برندهای حمل و نقل و انبارداری و بسته بندی و عرضه مواد غذایی اشاره دارد.

این طبقات با زیر مجموعه های خود، قسمت اعظمی از ثبت برند مواد غذایی را به خود اختصاص می دهند و گستره فراوانی دارند. هر برند موظف است تا لوگوی خود را در قالب یکی از این طبقات معرفی نماید تا حوزه کاری و فعالیتش به دقت مشخص گردد.

طبقات به نحوی طراحی شده اند تا کمترین اختلاف بین حوزه های کاری برندهای مختلف وجود داشته باشد. این موضوع دارای اهمیت است زیرا در خصوص هر گونه اشتباه و تخلف از سوی برند، مسائل حقوقی مرتبط با اصناف نیز ایجاد می شود که در این زمینه باید برند مربوطه به طور مشخص زیر مجموعه صنف خاصی باشد.

مراحل مختلف ثبت برند

مراحل ثبت برند مواد غذایی

طبقات فوق به این جهت معرفی شد تا برندها بتوانند به راحتی لوگوی خود را در یک طبقه خاص که بیشترین تطابق با فعالیت آنها دارد، معرفی نمایند. این موضوع به این دلیل صورت می پذیرد که با معرفی لوگو در طبقه ای خاص، استعلامی انجام می شود که به دنبال آن مشخص می گردد که آیا لوگوی معرفی شده، مشابهی داشته است یاخیر؟

در صورت عدم تشابه لوگوی معرفی شده، می توان گام های بعدی ثبت برند مواد غذایی را دنبال کرد. لذا پس از استعلام و دریافت عدم تشابه، باید مدارکی آماده ساخت و این مدارک جهت ثبت برند مواد غذایی مورد نظر اهمیت می یابد. این مدارک عبارتند از:

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی
  • گواهی امضا از دفتر اسناد رسمی جهت تایید حساب کاربری
  • مجوز فعالیت در حوزه مورد نظر ( پروانه بهره برداری یا جواز کسب یا جواز تاسیس و یا ارائه اساسنامه شرکت برای برند های شرکتی )
  • کپی برابر اصل کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی در صورتی که برند شما لاتین باشد.
  • 10 نمونه از برند و لوگوی مربوطه در ابعاد 6×6 سانتی متر
  • در صورتی که مدارک مربوط به شخص حقوقی باشد، کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت و آخرین تغییرات شرکت نیز به همراه تمام موارد فوق باید ضمیمه شود.

زمانی که مرحله استعلام و جمع آوری و ارائه مدارک تکمیل شد، باید به صورت آنلاین به ثبت اظهارنامه برند خود مبادرت ورزید. البته برخی اوقات جهت تکمیل هر نوع اظهارنامه ای بهتر است تا متخصص آن حوزه در کنارمان باشد. همواره کاری که برای دفعه اول به آن اقدام می کنیم، کمی دشوار است و باید از تجربه افراد در این خصوص بهره برد.

پس از تکمیل و ارسال الکترونیکی اظهارنامه، پرونده برای بررسی بیشتر به 3 کارشناس خبره این حوزه ارجاع می شود. تایید این سه کارشناس باعث خواهد شد تا پرونده به رئیس اداره علائم تجاری ارجاع شده و با تایید این مقام مسئول، تایید نهایی از طریق پیامک به شما اعلام خواهد شد.

بعد از این مرحله تمامی اقدامات حضوری است. با رجوع به اداره مالکیت معنوی ثبت اسناد و تشکیل پرونده، برند را معرفی و با پرداخت هزینه، برند خود را در دو نوبت به فاصله زمانی یکماه از یکدیگر به نشر عمومی می رسانید تا به لحاظ قانونی، لوگو و برند شما به عنوان یک برند یکتا شناخته شده و از هر نوع کلاهبرداری و تقلب از طریق برند شما، در مجامع قانونی قابل دفاع باشد.

بعد از اتمام مراحل فوق،با مراجعه به اداره مالکیت معنوی ثبت اسناد، سند مربوط به لوگو و برند که ثبت شده در طبقه غذاهای صنعتی یا خانگی است را دریافت نمایید. به این صورت شما توانسته اید ثبت برند مواد غذایی را با موفقیت به پایان رسانید. البته باید اشاره نمود که جهت ثبت می توانید از موسسات حقوقی مختلفی استفاده نموده و در این راستا از خدمات آنها نیز بهره مند شوید. این موضوع باعث خواهد شد تا در زمان و هزینه نیز صرفه جویی نمایید.

هزینه ثبت برند مواد غذایی

هزینه ثبت برند مواد غذایی

نکته پایانی در خصوص هزینه های ثبت برند مواد غذایی می باشد. از آنجایی که هر طبقه شامل موارد متعددی محصول و خدمت است، لذا با توجه به این که در خصوص کدام محصول یا خدمت می خواهید به ثبت برند غذایی اقدام نمایید، هزینه های نهایی شما متفاوت خواهد بود. اما به طور حدودی می توان گفت اگر خود شما اقدام به ثبت نمایید حدودا 1،300،000 تومان هزینه در بر خواهد داشت و اگر به موسسات ثبتی مانند ما واگذار کنید کامزد انجام در حدود 1،500،000 تومان هزینه پیگیری و وکیل خواهد بود.

سوالات متداول شما

✅ هزینه ثبت برند مواد غذایی چقدر است ؟

هزینه ثبت برند در سال 1401 با واریزی های سامانه و دو نوبت آگهی برای 4 طبقه محصول در حدود یک میلیون تومان می باشد. جهت استعلام آنی هزینه ثبت انواع برند مواد غذایی این مقاله را مطالعه کنید یا با ما تماس بگیرید.

✅مدارک لازم برای ثبت برند های مواد غذایی چیست ؟

برای ثبت شخصی برند باید فقط مدارک هویتی، مجوزی که برای بسته بندی یا تولید دارید کافیست. برای ثبت برند به صورت شرکتی هم مدارک هویتی شرکت و مجوز تولید یا بسته بندی.

✅ مدت زمان ثبت آن چقدر است؟

مدت زمان ثبت یک برند در حدود 45 روز برای اطمینان نهایی از ثبت آن زمان لازم است.

✅ گواهی برند ثبت شده چند سال اعتبار دارد؟

گواهی ثبت برند ده ساله بوده و بعد از آن باید تمدید شود، شما برای تمدید برند مواد غذایی نیز 6 ماه زمان دارید.

5/5 - (1 امتیاز)
پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
الهام حاجی زواره ‏۰۴ مهر ۱۳۹۹

سلام خدا قوت و تشکر از سایت خوبتون
برای ثبت برند بسته بندی مواد غذایی آیا جواز بسته بندی مواد غذایی که از جهاد کشاورزی گرفتم کفایت می کنه؟ و اینکه من تا الان با یک برندی کار میکردم به اسم آسمان که خیلی کلی و رایجه الان می خوام اسمم رو تغییر بدم برای برند مواد غذایی اسم پیشنهادی دارید؟ چقدر زمان میبره ؟ سپاس از شما

پاسخ
مشاور کاج ‏۰۴ مهر ۱۳۹۹

سلام وقت بخیر
بله کفایت می کند، اگر هم مجوز نداشتید مجموعه ما می توانست برای شما پیگیری و اخذ نمایید.
اسم آسمان را نمی توانید ثبت کنید و اسم جدید برای برند خود باید انتخاب کنید که در حوزه مواد غذایی کار سختی است چون میزان برند های ثبت شده در حوزه ی مواد غذایی بسیار زیاد است اما می توانیم در انتخاب نام برند به شما کمک کنیم، ثبت برند مواد غذایی از 30 الی 60 روز طول خواهد کشید، 10 روز حداقل بررسی پرونده در سامانه و 30 روز هم روزنامه اول یعنی حداقل 40 روز برای دریافت تایید

پاسخ
رضا عیسوند رفیعی ‏۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

سلام برای کاربسته بندیه موادغذایی برند همت رو درخواست دادیم ولی خیلی وقته جوابش نیومده والعان میخواییم یک برند دیگه به نام همت رفیعی درخواست بدیم برای کارمون خیلی احتیاجیم ممنون ازسایت خوبتون

پاسخ
مشاور کاج ‏۰۱ خرداد ۱۴۰۰

با سلام بله متاسفانه دو مشکل وجود داره، یکی اینکه ثبت برند مواد غذایی بخاطر تعداد زیاد برند های ثبت شده کمی سخت تر از سایر حوزه هاست و دوم اینکه بررسی پرونده ها در سایت اداره مالکیت معنوی جدیدا خیلی زمانبر شده است.

پاسخ
نیما صدرائی فر ‏۲۷ خرداد ۱۴۰۲

با سلام برای ثبت یک تولید شیرینی خانگی چه مجوز هایی لازمه ؟

پاسخ
مشاور کاج ‏۲۸ خرداد ۱۴۰۲

با سلام متاسفانه از یک ماه پیش با جواز مشاغل خانگی دیگه نمی تونید برند ثبت کنید و نیاز به یک جواز تولید یا پروانه کسب دارید، در صورتی که دوستی دارید که پروانه کسب دارد می توانید از پروانه کسب ایشان استفاده کنید و به صورت شراکتی برند مواد غذایی را ثبت کنید.

پاسخ
مشاهده نظرات بیشتر
تماس