مشاوره ثبت شرکت در ایران " اینجا بنا بر صداقت است " 02162753000
blog
  • خانه
  • مجوزات
  • استاندارد ایران | راهنمای مراحل دریافت استاندارد ملی برای محصول

استاندارد ایران | راهنمای مراحل دریافت استاندارد ملی برای محصول

۲۲ آذر ۱۴۰۱ 2 پرسش و پاسخ
فهرست عناوین

اخذ استاندارد ایران چه شرایطی دارد؟ استاندارد تشویقی محصول چیست ؟ چه مراحل و هزینه هایی دارد و از کجا باید شروع کرد، ما به تمام این سوالات پاسخ می دهیم اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی هم دارید می توانید با شماره 02162753000 تماس بگیرید.

اطلاعات کلی

مدت زمان: حداکثر 120 روز کاری

هزینه: با توجه به نوع محصول و محیط تولید ..... تومان

استاندارد ایران

گواهی استاندارد

زمانی که محصولی عرضه می‌شود، وجود تضمین و کیفیت برای آن محصول یکی از وظایف ارائه‌دهنده است. افرادی که اقدام به خرید یک محصول می‌کنند اگر تضمینی در قبال این محصول دریافت کنند مطمئنا با اعتماد بیشتری آن را تهیه خواهند کرد.

استاندارد یکی از این برچسب‌ها است که به کالا زده می‌شود. اخذ استاندارد ایران نیز، مهم‌ترین وظیفه‌ای است که ارائه‌دهنده کالا باید خود را به دریافت آن، ملزوم کند. کیفیت بالای یک محصول در گرو وجود استاندارد است.

صنایع مختلف، استانداردهای مخصوص به خود را دارند. به‌عنوان مثال، مجموعه بزرگ مک دونالد استاندارد مخصوصی برای اعطای مجوز به نمایندگی‌های خود دارد. نمایندگی‌هایی که طبق تاییدیه‌ها و قوانین این مجموعه عمل کنند می‌توانند به‌عنوان نماینده مک دونالد فعالیت کنند.

اولین مشاوره و آخرین قیمت را از ما بگیرید 02162753000

دریافت استاندارد ملی

اخذ استاندارد در ایران نیز، چنین است. نوع استاندارد می‌تواند متفاوت باشد و معیارهای خاصی به خود اختصاص دهد. به‌عنوان مثال، علاوه بر اینکه می‌تواند در یک کشور اجرا شود توانایی اجرا میان چند کشور هم‌پیمان را نیز دارد. استاندارد ایزو و IEC به‌عنوان استانداردهای جهانی می‌باشند که در تمام دنیا پذیرفته شده‌اند.  

حتما می‌دانید که استانداردهای هر کشور مختص به همان کشور است. به‌عنوان مثال، استاندارد تخصیص داده شده به کالا در ایران ممکن است با استانداردهای موجود در کشورهای همسایه و یا خارجی متفاوت باشد. ما در ادامه مقاله قصد داریم تا در مورد اخذ استاندارد ایران، اطلاعات مفیدی به مخاطبان عزیز ارائه دهیم. برای آگاهی بیشتر در این زمینه بهتر است با ما همراه شوید.

اخذ استاندارد ایران چه فوایدی دارد؟

همان‌طور که می‌دانید برای انجام هر گونه عملیاتی نیاز به طی پروسه‌های مختلف و کارآمد، ضروری می‌باشد. با استفاده از طی این مراحل است که به یک کالا، مجوز فروش داده می‌شود و یک کارخانه می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

بر اساس این توضیحات، دولت باید معیارهایی را برای تولید کننده تعریف کند تا او نیز، طبق همان معیارها به تولید بپردازد. به‌بیان ساده‌تر، نهادهای دولتی با این کار می‌خواهند فرهنگ توجه به استانداردها و رعایت قوانین را به مردم آموزش دهند. سازمان ملی استاندارد ایران، وظیفه اعطای نشان استاندارد به افراد و شرکت‌های متقاضی را دارد.

با این حساب، به غیر از سازمان ملی استاندارد هیچ نهاد مدیریتی دیگر حق اعطای این مجوز اساسی را ندارد. این استاندارد به شرکت‌هایی داده می‌شود که طبق مقررات و دستورالعمل‌های سازمان ملی اقدام به فعالیت می‌نمایند.

 شرکت‌ها پس از درخواست خود برای اخذ استاندارد ایران، منتظر خواهند ماند تا سازمان ملی ایران، محصولات آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد. بعد از تایید کیفیت محصولات و رعایت تمام اصول از سوی تولیدکننده این نشان معتبر به آن محصول تعلق خواهد گرفت. در حالت کلی می‌توان به این نکته اشاره کرد که برخی شرکت‌ها مجبور به اخذ استاندارد ایران هستند.

در صورتیکه برخی دیگر هیچ اجباری برای این کار ندارند. به‌نظر می‌رسد، شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی که مستقیما با سلامتی مردم در ارتباط می‌باشند باید اخذ استاندارد ایران را در دستور کار خود بگنجانند. درست است که برای برخی شرکت‌های الزامی به دریافت نشان استاندارد نیست ولی اخذ استاندارد تشویقی توسط تولیدکننده این اطمینان را به مخاطب می‌دهد که پشت این محصولات حس تعهد و مسئولیت‌پذیری وجود دارد. 

مراحل اخذ پروانه استاندارد

مراحل اخذ پروانه استاندارد

برای  اخذ استاندارد ایران باید مراحل مهم و ضروری گذرانده شود. تکمیل فرم‌های مختص به این عملیات، اولین و مهم‌ترین گام در جهت دریافت نشان استاندارد است. این فرم‌ها از سوی سازمان ملی استاندارد ایران به متقاضیان داده می‌شود. دریافت اطلاعات عمومی فردی و تخصصی در ارتباط با محصولات با استفاده از این فرم‌ها امکان‌پذیر است.

در مرحله بعدی، محصول مورد نظر برای بررسی بیشتر توسط کارشناسان باید از طریق تولید کننده آماده تحویل شود. بعد از آن، مجوزهای لازم  مانند اعلانیه ثبت شرکت که در روزنامه رسمی منتشر شده است نیز، به این سازمان داده می‌شود. علاوه بر این، اصل پروانه کسب با مجوزهای مربوطه و در نهایت، تحویل مدارک قانونی دارای کد از وزارت نیز، باید مورد توجه قرار داده شود.

بعد از ارائه تمام مدارک از سوی متقاضی، سازمان ملی استاندارد نیز، باید فرم‌ها و مستندات خود را جمع‌آوری کرده و نسبت به تایید کیفیت محصولات اقدام نماید. این مستندات به‌منظور کنترل آتی است. بررسی استاندارد ایزو 9001 نیز، در این بخش می‌تواند کمک‌کننده باشد. 

نحوه گرفتن استاندارد برای محصول

علاوه بر ارائه تمام این مدرک‌ها، اگر شرکت درخواست‌دهنده  دارای آزمایشگاه تخصصی برای سنجش محصولات خود باشد، برای اخذ استاندارد ایران، مدارک آزمایشگاه نیز، باید به سازمان ملی استاندارد تحویل داده شود. تایید تمام مستندات و مدارک گردآوری شده از سوی سازمان استاندارد به چند نکته اساسی بستگی دارد.

رسیدگی به تمام نارضایتی‌های مردم، فرم نظارت و کنترل محصولات در جهت کیفیت، به ثبت رساندن نتیجه‌های آزمایش کالا و نظرخواهی از مصرف‌کنندگان از جمله مستندات سازمان استاندارد است. پس از کنترل تمام مراحل ذکر شده در پاراگراف قبلی و به‌دست آوردن تاییدیه‌های لازم، محصول برای بررسی بیشتر سنجیده خواهد شد.

نوع سنجش نیز با ارسال نمونه‌ای از آن به آزمایشگاهِ متعلق به سازمان استاندارد ملی خواهد بود. در مرحله بعدی با توجه به تایید کیفیت نمونه ارسالی به آزمایشگاه، پروانه استاندارد به درخواست دهنده اعطا خواهد شد.

 به‌طور خلاصه می‌توان گفت، فرم درخواست که توسط مدیر عامل تکمیل و امضا شده است به‌عنوان اولین مدرک قابل ارائه است. وارد کردن شماره تلفن مدیرعامل در قسمت‌های تخصیص داده شده در سامانه یکپارچه نظارت، الزامی است. اصل کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل، آگهی ثبت نشان تجاری متعلق به تولید کننده، اصل پرسشنامه اختصاصی و مرتبط و در نهایت، فیش واریزی از عملیات اجباری برای اخذ استاندارد ایران است.  

نحوه گرفتن استاندارد برای محصول

چگونه متوجه شوم به کالای من استاندارد ایران تعلق می‌گیرد؟

 کتاب‌ها یا پی دی اف‌های مخصوصِ دسته‌بندی قوانین و اخذ استاندارد ایران وجود دارد که افراد می‌توانند با مراجعه به آن‌ها اطلاعات کافی در زمینه اسناد مختص به شماره‌های ایزو به‌دست آورند. وجود این مستندات در سایت‌های ایرانی باعث شده است تا افراد، اطلاعات عمومی خوبی در این زمینه داشته باشند.

افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه یکپارچه نظارت بر اجرای استاندارد، تمام اطلاعات کلی در این زمینه را به دست آورند. بعد از وارد شدن به سایت ذکر شده، نام و شماره استاندارد مورد نظر را وارد کرده و به تمام اسناد دسترسی پیدا می‌کنید. در صورتی که نام و شماره استاندارد را ندارید، از قسمت صنعت‌ها، محصول مورد توجه خود را جستجو نمایید. به‌عنوان مثال، در خصوص آچارها، قسمت مکانیکی را انتخاب کنید. در این صورت، یافتن استانداردهای مختص به ابزار آلات کار آسانی خواهد بود. گاهی این امکان نیز، وجود دارد که دانلود اسناد با مشکل مواجه شود. در این صورت، با جستجوی شماره استاندارد، امکان تهیه کتاب مرتبط به آن، وجود خواهد داشت.    

استاندارد اجباری

ماده 40 در فصل 4 قانون تقویت و توسعه استاندارد بر این نکته تاکید می‌کند که تمام شرکت‌های تولیدی و خدماتی که اقدام به اخذ استاندارد ایران نکرده‌اند ملزم به تحمل حبس تعزیری خواهند بود. این حبس حداقل 6 ماه و حداکثر 2 سال خواهد بود. علاوه بر این، در برخی شرایط، پرداخت جریمه 55 میلیون تومانی نیز، متوجه تولیدکنندگان فاقد نشان استاندارد خواهد شد.  

این مجازات برای افرادی است که به اخذ استاندارد ایران، توجهی ندارند اما یک نوع جریمه نیز، به افرادی تعلق می‌گیرد که مشخصات و کاربردهای محصولات خود را تغییر می‌دهند. اگر این تغییرات به‌صورت غیر مجاز انجام شود مشمول جریمه 36 تا 55 میلیونی خواهد بود. وجود حبس تعزیری نیز، برای این افراد در دستور کار قرار می‌گیرد.

این امکان نیز وجود دارد که تولیدکنندگان از بسته‌بندی سایر محصولات دارای نشان استاندارد برای کالایی استفاده کنند که برای آن‌ها استاندارد دریافت نکرده‌اند. در این صورت، جریمه حداقل 55 و حداکثر 100 میلیون تومانی در انتظار آن‌ها خواهد بود. این افراد باید حبس تعزیری 5 ساله را نیز، تحمل کنند.  

 بسیاری از تولیدکنندگان ممکن است مسئولیت تبلیغ کالا و محصولات خود را به رسانه‌های عمومی بسپارند. در این صورت اگر کالای مورد نظر بدون مجوز باشد ولی در تبلیغات به نشان استاندارد دروغین آن، اشاره شود. در این صورت، آگهی‌دهنده باید حبس تعزیری حداقل 91 روزه و حداکثر 6 ماه را تحمل کند. جریمه نقدی نیز، برای این افراد، از 36 تا 55 میلیون تومان است. 

اگر در یک کارخانه‌، محصولات بدون مجوز استاندارد انبار شوند، جرم محسوب شده و حبس 7 ساله به‌همراه جریمه نقدی 2 تا 5 سال در نظر گرفته می‌شود.  توزیع و فروش این نوع محصولات نیز، پیگرد قانونی دارد. علاوه بر این موارد، اگر در ارتباط با مصرف محصولات و ضررهای احتمالی، سلامت افراد مورد تهدید قرار گیرد، شخص تولید کننده مجرم شناخته می‌شود.

چه زمانی می‌توان نسبت به اخذ استاندارد ایران اقدام کرد؟

امکان دارد برخی از تولیدکنندگان بعد از صرف زمان و هزینه‌های زیاد به این نکته پی ببرند که محصول مورد نظر، مناسب اخذ استاندارد ایران نیست. این افراد باید توجه کنند که اگر مواد اولیه، طرح محصول و محیط کارخانه مناسب نباشد، هیچ نشان استانداردی برای محصولاتشان تعلق نخواهد گرفت. با این حساب، باید توجه داشته باشید که قبل از هر گونه فعالیتی در خصوص اخذ استاندارد ایران، باید به سلامت محیط و کیفیت محصولات تولیدی خود توجه ویژه‌ای داشته باشند.

اگر در خصوص اخذ استانداردها، سوالی دارید، مشاوران موجود در مجموعه آماده پاسخگوئی به سوال‌های شما خواهند بود.

5/5 - (2 امتیاز)
پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
حسین حسن پور ‏۲۰ اسفند ۱۴۰۱

با سلام. بنده یک محصول تولید کردم که برای صاف کردن مو استفاده میشه و اسم کلی اون صاف کننده مو هست> در مورد این محصول سند استانداردی تاکنون توسط سازمان استاندارد تولید نشده است و شرکت ما اولین تولید کننده این محصول در ایرانه. ایا باید برای تولید استاندارد اجباری داشته باشیم یا نه؟

پاسخ
مشاور کاج ‏۲۵ اسفند ۱۴۰۱

بله دوست عزیز، کد جدید برای استاندارد شما تعریف می شود.

پاسخ
مشاهده نظرات بیشتر
تماس