مشاوره ثبت شرکت در ایران " اینجا بنا بر صداقت است " 02162753000
blog

ثبت شرکت دانش بنیان

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ 4 پرسش و پاسخ
فهرست عناوین

همانطور که می دانید سال 1401 به نام اقتصاد دانش بنیان نامگذاری شده است. وقتی یک سالی با یک نام نامگذاری می شود پس حتما اهمیت زیادی دارد. در ادامه ما به شما می گوییم که چگونه یک شرکت به عنوان شرکت دانش بنیان ثبت کنید و از مزایای آن استفاده کنید.

در ادامه آخرین قوانین ثبت شرکت دانش بنیان آمده است. این قانون تبصره های زیادی دارد برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با موسسه ثبت شرکت کاج تماس بگیرید و در باره نحوه اقدامات بعد از ثبت، تهیه طرح و نحوه داوری و دفاع مشاوره بگیرید.

ثبت شرکت دانش بنیان

دانش بنیان چیست؟

شرکت دانش بنیان به اینگونه تعریف میشود که شرکت خصوصی یا شرکت تعاونی است که برای هم‌افزایی علم و ثروت، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و توسعه اقتصاد دانش محور، تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر فعالیت نماید.

استفاده از عنوان دانش بنیان در نام ثبتی و در اساسنامه شرکت ها به معنای دانش بنیان بودن شرکت نیست و شرکت دانش بنیان باید مورد ارزیابی کارگروه  قرار گیرد.

پس شرکت دانش بنیان چیست؟ شرکت های دانش بنیان به شرکت های گفته می شود که فعالیت های شرکت در راستای تولید و به اجرا رساندن اختراعات و نو آوری باشد. از همین رو یکی از نکات مهم در ثبت شرکت دانش بنیان ، وجود اختراع و ابتکارات جدید است.

شرکت دانش بنیان
شرکت دانش بنیان

برخی از حمایت های مصوب در آیین نامه اجرایی

1- برای شرکت دانش بنیان معافیت از پرداخت هزینه های عوارض گمرکی و سود بازرگانی و عوارض صادراتی در نظر گرفته شده است.

2- در اولویت قرار گرفتن شرکت دانش بنیان در مناقصات دستگاههای اجرایی قراردادهای پژوهشی، فناوری و تجاری سازی و عرضه کالاهای دانش بنیان ساخت داخل

3- تخفیف پنجاه درصدی برای شرکت دانش بنیان در مبلغ سپرده شرکت در مناقصات دولتی برای ارائه و فروش کالا و خدمات دانش بنیان خود

4- تسهیلات قرض الحسنه با دوره بازپرداخت 3 ساله برای فعالیتهای ثبت اختراع، کسب فناوری (دریافت حق امتیاز) و نمونه سازی به شرکت دانش بنیان اعطا میشود.

5- تخصیص حداقل سی درصد کمکها، تسهیلات و سرمایه گذاری های صندوق (صندوق نوآوری و شکوفایی موضوع ماده (۵) قانون) به شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری و مناطق ویژه اقتصادی

6- الزام صندوق نوآوری و شکوفایی موضوع ماده (۵) قانون به ارائه تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی جهت خرید سهام شرکت های دانش بنیان

برای اطلاع از سایر مزایا و حمایت ها از شرکت دانش بنیان با موسسه کاج تماس حاصل فرمایید.

معیارهای کالاها و خدمات شرکت دانش بنیان

با توجه به میزان پیچیدگی فنی و سطح فناوری کالاها و خدمات شرکت دانش بنیان به دو سطح طبقه بندی میشود.  تمامی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان نوع 2 و مستعد دانش‌بنیان نوع 3 و نیز محصولات با سطح فناوری 2 در شرکت­های نوع 1، مشمول استفاده از معافیت مالیاتی نمی باشند.

سطح فناوری:

 ارائه کالاها و خدمات باید در حوزه فناوری­های بالا یا متوسط به بالا توسط شرکت دانش بنیان

کپی‌برداری ازآن کالا یا خدمات سخت باشد .

حضور آن فناوری در بازار، از موانع اصلی ورود شرکت‌های دیگر به بازار باشد.

تحقیق و توسعه قابل توجه توسط تیم فنی خبره، برای آن مورد نیاز باشد.

ویژگی یا کارکردهای پیچیده‌ای در محصول ایجاد شده باشد.

سطح تولید:

در شرکت دانش بنیان،کالا بایددرحال تولید بوده یا حداقل درحدنمونه آزمایشگاهی باشد، همچنین خدمات باید دارای اسنادفروش باشد.

اگر شرکت‌ دانش ‌بنیان، متقاضی استفاده از انواع حمایت‌ها برای توسعه محصول جدید دانش‌بنیان باشد، محصول جدید آنها قابلیت فنی و برنامه تحقیق و توسعه داشته باشد، بدون ارائه نمونه آزمایشگاهی تاییدمیگردد.

 سطح تحقیق و توسعه:

در شرکت دانش بنیان، طراحی قابل توجه در کالا،فرایند تولید،تجهیزات تولید مبتنی بر موارد زیر:

1-مبتنی بر تحقیق و توسعه وبراساس طراحی داخلی یا انجام مهندسی معکوس

2-انتقال فناوری از طریق خرید تجهیزات،لیسانس و... و سپس انجام تحقیق و توسعه و ایجاد تغییر اساسی

مونتاژکاری، کپی کاری یا وارد کردن دانش فنی و ایجاد تغییرات جزئی مورد تایید نمی باشد. 

انواع شرکت دانش بنیان

انواع شرکت های دانش بنیان

شرکت‌های‌ دانش‌بنیان به 5 دسته تقسیم بندی میشوند:

نوپا نوع 1 ،نوپا نوع 2 ، تولیدی نوع 1 ،تولیدی نوع 2،مستعد دانش بنیان نوع 3 

شرکت‌های دانش‌ بنیان نوپا نوع 1

شرکت های نوپا( شرکت دانش بنیان )که اظهارنامه مالیاتی ندارند (یک یا دو سال از تاسیس آنها میگذرد) ویا در سال گذشته خود درآمد عملیاتی نداشتند ، اگر یک کالا یا خدمت با فناوری در سطح 1 را ساخته و ارائه نمایند، بصورت شرکت نوپا نوع 1 ، تایید می­شوند. 

شرکت‌های دانش‌ بنیان نوپا نوع 2

شرکت های نوپا که اظهارنامه مالیاتی ندارند (یک یا دو سال از تاسیس آنها میگذرد) ویا در سال گذشته خود درآمد عملیاتی نداشتند ، اگر کالا یا خدمت یا فرآیند تولید یا تجهیز تولید» با فناوری در سطح 2 ساخته و ارائه نمایند، بصورت شرکت نوپا نوع 2 تایید می­شوند.

شرکت‌های دانش‌ بنیان تولیدی نوع 1

شرکت‌هایی که در اظهارنامه سال مالی گذشته خود درآمد عملیاتی دارند، اگر حداقل 25 درصد از این درآمد، از فروش کالا یا خدمات با فناوری در سطح 1 باشد، به صورت شرکت تولیدی نوع 1 تایید می­شوند.

شرکت‌های دانش‌ بنیان تولیدی نوع 2

شرکت‌هایی که در اظهارنامه سال مالی گذشته خود درآمد عملیاتی دارند، با دارا بودن یکی از شرایط زیر بصورت شرکت تولیدی نوع 2 تایید می­شوند:

شرکت دانش بنیان ، حداقل یک کالا یا خدمت یا فرآیند تولید یا تجهیز تولید با فناوری در سطح 1 یا سطح 2 را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی ،ساخته و ارایه نماید.

 شرکت دانش بنیان مجری پروژه مهندسی، پیمانکاری و ساخت باشد، مشروط به اینکه حداقل (10) درصد از قیمت قراردادهای پروژه ناشی از معیارهای سطح 1 یا 2 باشد.

 شرکت‌های مستعد دانش‌ بنیان نوع 3

شرکتهایی که حائز معیارهای سطح 1 و 2 نباشند ولی در صورت ارائه فرصت و حمایت امکان کسب آنها را داشته باشند، در صورت احراز معیارهای ارزیابی ، بصورت شرکت مستعد دانش‌بنیان نوع 3 تایید میشوند.

به منظور سنجش دو شرط سطح فناوری و طراحی مبتنی R&D در شرکت دانش بنیان ،معیارهای تفصیلی در صنایع مختلف تدوین شده است. برای اطلاع از معیارهای تفصیلی شرکت دانش بنیان هر صنعت با ما تماس بگیرید.

انواع ثبت شرکت دانش بنیان

شرایط ثبت شرکت دانش بنیان

شرکت دانش بنیان ارائه دهنده خدمات تجاری‌سازی، باید دارای درآمد عملیاتی در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود باشد. شرکت­ ارائه دهنده فضای کار اشتراکی و توسعه‌گری فضای نوآوری، خدمات شتابدهی کسب و کار، از این قاعده مستثنا هستند.

درمورد فعالیت شرکت دانش بنیان در حوزه سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان، دارا بودن اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته (حتی بدون درآمد عملیاتی)، کفایت می نماید.

صورت‌های مالی شرکت متقاضی، باید به تایید حسابرسان رسمی برسد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان

1- تصویر آخرین اظهارنامه مالیاتی ارسالی به سازمان امور مالیاتی

2- اقرارنامه

3- تصویر کالا

4- تصویر مجوز،تاییدیه های کالا

5- شرکت‌های متقاضی موظف به ارایه تعهدنامه دارا بودن نظام نامه مالی می باشد.

اگر بعد از طی مراحل ارزیابی شرکت، به عنوان شرکت دانش بنیان تایید شود،لازم است تعهدات مالی و حسابداری و تعهدات مربوط به معافیت مالیاتی (در صورت برخورداری از معافیت مالیاتی) را ارائه دهد .

طریقه ثبت نام در سامانه ثبت شرکت دانش بنیان

برای ثبت شرکت دانش بنیان،بعد از انتخاب گزینه ثبت نام ، اطلاع از تعهدات و قوانین شرکت دانش بنیان را تایید کرده و نام شرکت،شناسه ملی شرکت،پست الکترونیک را وارد نمایید. لینک فعالسازی و فرم سامانه به پست الکترونیک شما ارسال می گردد.

برای تکمیل فرم شرکت دانش بنیان ارسال شده به ایمیل باید اطلاعاتی مانند نام شرکت، نوع شرکت،شماره ثبت، شماره تلفن ثابت،شماره تلفن همراه و آدرس سایت اینترنتی یا آدرس ایمیل را تکمیل کنید.

در بخش دوم فرم شرکت دانش بنیان ،نام کالا یا خدمات و کاربرد آن ،اطلاعات مالکیت معنوی، زمان دستیابی به نوآوری را تکمیل کنید. علاوه بر آنچه گفته شد جایگاه کالا یا خدمت را در چرخه فناوری از میان موارد مطالعات اولیه، مطالعات تکمیلی،نمونه کارگاهی، نمونه آزمایشگاهی و نمونه صنعتی انتخاب کنید.

بعد از تکمیل و ثبت فرم شرکت دانش بنیان ،نام کاربری به پست الکترونیک ارسال میگردد. اگر بعد از 5 ساعت نام کاربری خود را فعال نکنید، نام کاربری از سیستم حذف میشود و متقاضی باید مجددا ثبت نام کند.

بعد از ثبت اطلاعات شرکت در سامانه حتما بر روی ذخیره کلیک کنید.

وکیل ثبت شرکت دانش بنیان

دقت در ارائه اطلاعات شرکت بسیار اهمیت دارد برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تکمیل فرم و ثبت شرکت دانش بنیان در سامانه با موسسه کاج تماس بگیرید. موسسه کاج دارای وکیل ثبت شرکت دانش بنیان به صورت تخصصی بوده و مشاور شما در این مسیر خواهد بود.

ثبت دانش بنیان

مراحل ثبت نام شرکت دانش بنیان

1- متقاضی در سامانه ارزیابی شرکت های دانش بنیان ثبت نام مینماید.

2- دبیرخانه کارگروه پس از بررسی مدارک شرکت ،آن را به کارگزار جهت ارزیابی ارسال میکند.

3-شرکت متقاضی توسط کارگزار ارزیابی شده و کارگزار اطلاعات خود را در سامانه دبیرخانه کارگروه بارگذاری میکند.

4-فرایند ارزیابی و صحت اطلاعات و تطبیق آن با آیین نامه توسط دبیرخانه کارگروه بررسی می شود، نتیجه آن به کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان ارائه میشود.

5-پرونده شرکت در کارگروه بررسی میشود،نتیجه ارزیابی به دبیرخانه اعلام میشود.

6-نتیجه بررسی دانش بنیان بودن شرکت در کارتابل شرکت در سامانه مشخص میشود.

فرایند ارزیابی و ثبت شرکت دانش بنیان با ثبت نام در سامانه آغاز می‌شود. در طی 90 روز کالا یا خدمات شرکت ارزیابی شده و در صورت تایید، اطلاعات شرکت دانش بنیان‌ در سامانه منتشر می‌شود.

خدمات شرکت های دانش بنیان چیست؟

مشاوره ثبت شرکت دانش بنیان

سوالات متداول ثبت شرکت دانش بنیان

1-آیا از ابتدا شرکت به عنوان شرکت دانش بنیان ثبت میشود؟

خیر،شرکت ها باید به صورت عادی در اداره ثبت شرکت ها ثبت شوند. شرکت متقاضی پس از تولید کالاها و خدمات دانش بنیان وارد مرحله ارزیابی بر مبنای آیین نامه میشود.

2-آیا اشخاص حقیقی می توانند در سامانه ثبت نام کنند؟

خیر. فرد می بایست در اداره ثبت شرکت ها ، شرکت ثبت کند و بعد از اخذ شناسه ملی در سامانه شرکت های دانش بنیان ثبت نام کند.

3- شناسه ملی شرکت را چگونه میتوان گرفت؟

بایدبه سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی برای گرفتن شناسه ملی شرکت مراجعه نمایید .

4-چه کسی را باید به عنوان رابط در سامانه ثبت کنیم؟

رابط شرکت شخصی است که امکان ارتباط از طرف دبیرخانه کارگروه با ایشان به راحتی انجام شود و از فرایندهای شرکت مطلع باشد.

5- هزینه ثبت شرکت دانش بنیان چقدر است؟

با توجه به لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان ، متقاضی هیچ هزینه ای را پرداخت نمیکند.

6-در صورت وجود عنوان دانش بنیان در نام شرکت،آیا شرکت دانش بنیان محسوب میشود؟

خیر. باید شرکتهایی هم که در نام ثبتی یا اساسنامه خود،عنوان دانش بنیان دارند، بر اساس آیین نامه ارزیابی شوند.

7-مدت زمان اعتبار شرکت های دانش بنیان چندسال میباشد؟

برای شرکت های نوع 1 مدت اعتبار 2 سال و برای شرکت های نوع 2 مدت اعتبار 3 سال است. بعد از این مدت باید مجدد ارزیابی و تایید شوند.

8-مدارک تحصیلی مدیران یا اعضای هیات مدیره چه تاثیری در ارزیابی شرکت خواهد داشت؟

ارزیابی شرکت ها، بر اساس آیین نامه کارگروه ارزیابی می باشد.امکان داردکه افرادی با مدارک تحصیلی بالا، معیارهای احراز دانش بنیان را نداشته باشند وبالعکس.

9-آیا پس از ثبت شرکت دانش بنیان ،گواهی مکتوب دانش بنیان ارائه میشود؟

خیر، به شرکت های دانش بنیان هیچگونه گواهی داده نمیشود. اسامی شرکت های دانش بنیان بر روی صفحه اول سامانه قرار میگیرد واز سایت معرفی شده میتوانند استعلام تاییدی خود را بگیرند.

10-در قسمت ورود اطلاعات شرکت آیا میتوان مدیرعامل شرکت را به عنوان مدیر مالی نیز معرفی کرد؟

بله . مدیر مالی شرکت می تواند مدیرعامل باشد.

11- آیا ثبت اطلاعات مدیر مالی در سامانه الزامی است؟

بله

12-آیا موسسه کاج این اقدامات را برای ثبت شرکت دانش بنیان انجام میدهد؟

بله. با شماره های موسسه کاج تماس بگیرید.

این مطلب را حتما بخوانید ثبت اختراع

خدمات شرکت های دانش بنیان

  • انجام پژوهش های کاربردی و توسعه ای.
  • ارایه خدمات تخصصی و مشاوره ای (خدمات علمی،‌ تحقیقاتی و فنی).
  • تولید محصولات با فناوری نوین (توسعه فناوری).
  • انجام خدمات نظارتی بر پروژه های پژوهشی، ‌اجرایی و مشاوره ای.
  • به وجود خدمات توسعه ی کارآفرینی.
  • ابه وجود آوردن مراکز رشد و خدمات ایجاد و توسعه ی کسب‌وکار.
  • ارائه  خدمات توسعه ی محصول جدید.
  • ارائه خدمات ایجاد و توسعه ی خوشه های کسب‌وکار.
  • مشخص شدن فرصت های کارآفرینی.
  • خدمات توسعه ی فناوری.
  • انجام خدمات ورود کسب‌وکارها به بازار بین‌الملل و جهانی کردن آن‌ها.
  • برنامه ریزی و اجرای طرح های توسعه ی کارآفرینی در سطوح ملی، منطقه ای و محلی.
امتیاز دهید!
پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
معین اکبری ‏۱۸ مهر ۱۴۰۱

سلام. برای دانش بنیان شدن تفاوتی داره که شرکت از قبل ( سهامی خاص باشه یا شرکت با مسئولیت محدود ) ؟

پاسخ
مشاور کاج ‏۲۰ مهر ۱۴۰۱

خیر دوست عزیز

پاسخ
معین ‏۱۸ مهر ۱۴۰۱

سلام. من تازه فارغ التحصیل دانشگاه شدم و میخوام شرکت در یکی از حوزه های دانش بنیان ثبت کنم. البته در مرحله اول یا سهامی خاص یا ثبت شرکت با مسئولیت محدود و بعدش دانش بنیان اگه بشه.. حالا سوالم اینه من با همسرم میخوایم شرکت ثبت کنیم و من برای مدیرعاملی شنیدم که حتما کارت پایان خدمت نیازه! که من ندارم. یعنی من هیچ جوره نمیتونم در سمت مدیرعامل باشم ؟ چون میخوام دانش بنیان کنیم که برای امریه سربازی توی شرکت خودمون بتونم کار ها رو پیش ببرم. و یک مورد دیگه. با معافیت تحصیلی امکان مدیرعامل شدن هست ؟! یا حتما باید کارت معافیت دائم باشه ؟

پاسخ
مشاور کاج ‏۲۰ مهر ۱۴۰۱

با سلام برای تاسیس یک شرکت نیاز به کارت پایان خدمت نیست دوست عزیز

پاسخ
مشاهده نظرات بیشتر
تماس