مشاوره ثبت شرکت در ایران " اینجا بنا بر صداقت است " 02162753000
blog

ثبت شرکت سهامی عام

۲۸ خرداد ۱۴۰۰ 0 پرسش و پاسخ
فهرست عناوین

شرکت سهامی عام به شرکتی الحاق میشود که مقداری از سرمایه ی مالی آن از طریق فروش اوراق سهام شرکت در سازمان بورس به افراد عام تامین و سهام این گونه شرکت ها در سازمان بورس اوراق بهادار مبادله شود. اولین گام برای این کار ثبت شرکت سهامی عام و سپس انجام پروسه بعدی برای کشب مجوز فعالیت خواهد بود.

شرکت سهامی عام

ثبت شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام چیست و چه شرایطی دارد؟ تعداد شریک ها و موسسین در شرکت بیشتر از مابقی شرکت هایی سهامی می باشد و این مورد باعث جمع شدن سرمایه های اندک و تبدیل آنها به سرمایه های بزرگ میشود و این امر موجب این میشود که سرمایه های جمع شده را در راستای فعالیت اقتصادی استفاده نمود.

لازم است بدانید در شرکت های سهامی عام مبادله ی کالا معطوف به رضایت همه ی سهامداران نمی باشد.

نکات ثبت شرکت سهامی عام

1) مطابق با قانون تجارت داخلی کشور، این شرکتها موظف هستند  کلمه *سهامی عام* در تمامی اوراق و آگهی ها و تمامی اطلاعات موجود برای شرکت ذکر نماید.

2) نکته بعدی اندازه ی سرمایه اولیه برای ثبت شرکت است که حتما باید پانصد هزار تومان باشد ولی این نکته هم وجود دارد اگر هم با کمترین سرمایه ی اولیه ثبت کردند باید در حداکثر زمان یک سال سرمایه ی اولیه خود را افزایش دهند تا به اندازه ی سرمایه  اولیه مقرر برسد و اگر در مدت زمان یکساله هم سرمایه اولیه افزایش پیدا نکرد می بایست این شرکت سهامی عام را به شرکت دیگری با نوع فعالیت متفاوت تغییر دهد.

3) در اینگونه از شرکت ها تعداد افراد تشکیل دهنده ی شرکت بیشتر از مابقی شرکت ها می باشد و این مورد باعث جمع شدن سرمایه های بزرگ می شود و که این امر باعث ایجاد سرمایه های اقتصادی بزرگ می گردد.

4) با ثبت شرکت های سهامی عام این امکان را افراد عام فراهم میکنید تا سهم شرکت را برای فروش گذاشته و مردم عام می توانند سهام شرکت شما را که در بانکها برای فروش گذاشته اید خریداری و با پرداخت هزینه ی مشخص شده به شرکت از سهم شما برخوردار شوند.

مزایای ثبت شرکت سهامی عام چیست؟

شرکتهای سهامی عام چند ویژگی مهم دارند که سبب شده است سرمایه گذاران بزرگ رو به این گونه شرکتها بیاورند که این موارد عبارتند از: انتقال سریع سهام ، جمع شدن سرمایه های اندک برای راه اندازی شرکت ،مسئولیت اندک سهامداران در شرکت های سهامی ، گرفتن سرمایه از طریق فروش سهام شرکت باعث جذب افراد به ثبت شرکت های سهامی خاص می باشد.

مراحل ثبت شرکت سهامی عام

مراحل راه اندازی شرکتهای سهامی عام

مرحله اول: تکمیل مدارک و ثبت شرکت سهامی عام

مرحله دوم: اظهارنامه تأسیس شرکت

مرحله سوم: تهیه طرح اعلامیه پذیره نویسی

مرحله چهارم: امضای ورقه تعهد سهم

مرحله پنجم: تشکیل سرمایه

مرحله ششم: تخصیص سهام

مرحله هفتم: ایجاد شرکت

گام آخر: ثبت شرکت پس از تشکیل

مدارک لازم جهت شرکت سهامی عام

  1. دو نسخه اظهارنامه
  2. دو نسخه اساسنامه
  3. دو نسخه صورتجلسه‌ی عمومی موسسان
  4. دو نسخه از  متن جلسه ی هیأت مدیره شرکت
  5. فتوکپی شناسنامه و کارت ملی مدیران و برای افراد حقوقی برگه ی نمایندگی مورد نیاز است
  6. گواهی بانک جهت پرداخت ۳۵% سرمایه‌ی شرکت
  7. دادن مجوز و یا موافقت نامه اصولی از مراجع

جمع بندی

در پایان لازم است بدانید که ایجاد اینگونه شرکتها به نوعی تخصصی تر هستند. معمولا برای این کار یا باید از وکلای با تجربه شرکت خودتان استفاده کنید یا این کار را به صورت برون سپاری به متخصصان موسسات ثبتی واگذار کنید.

اگر در فرآیند ایجاد این شرکت مواردی را رعایت نکنید ممکن است مدتها زمان خود و مقدار زیادی هزینه را از دست بدهید. پس حتما حتما از موسسات قابل اعتماد ثبتی کمک بگیرید.

امتیاز دهید!
پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
مشاهده نظرات بیشتر
تماس